مقالات

بهترین سنگ سفید قیمتی و بی رنگ محبوب + بررسی و تحلیل

بررسی سنگ سفید قیمتی و بی رنگ محبوب

برای اسامی سنگ های قیمتی معمولا از الماس، یاقوت سرخ، یاقوت کبود و زمرد استفاده می شود. گرانبهاترین و قیمتی ترین سنگی که بین عموم مردم شناخته شده و در رتبه نخست انواع سنگ های قیمتی قرار دارد الماس می باشد که جز انواع سنگ سفید قیمتی زینتی نیز میباشد و گونه سیاه آن هم از انواع سنگ سیاه قیمتی به حساب

می آید.

سنگ سفید قیمتی های زیبا و با ارزش از سخت ترین کانی جهان، که از پیوندهای بین اتمی بسیار قوی برخوردار است، تشکیل شده که عنصرآن کربن نام دارد.

دو گوهر گرانبها و با ارزش دیگر بعد از الماس به نام یاقوت کبود و یاقوت سرخ  می باشند که هر دو آنها ترکیبی از کانی های سخت جهان هستند، که نام آن کانی کروندوم است. قیمتی ترین گوهر بعد از اسامی جواهرات قیمتی نام برده شده، زمرد نام دارد که از کانی بریل تشکیل شده و درجه سختی آن کانی به میزان کروندوم نیست اما از کانی کوارتز شانه ای محکم تر و قوی تر دارد. دیگر گوهرهای شناخته شده در دنیا بعد از این موارد به عنوان سنگ های نیمه قیمتی شهرت یافته اند. در کل انواع سنگ سیاه قیمتی در دنیا زیاد نیست و به جز یک گونه خاص از الماس کمتر میشود ، سنگی را جزء انواع سنگ سیاه قیمتی قرار داد. در کل الماس، یاقوت، زمرد نام سنگ های قیمتی معروف دنیا و از مهم ترین سنگ های زینتی و‌محبوب هستند . در ادامه بحث اسامی سنگ های قیمتی به تور مالین میپردازیم . تورمالین یک مورد از نام سنگ های قیمتی است که سنگی بلوری شده به همراه رنگ های زرد، سرخ، بنفش می باشد که معادن آن در کشور برزیل و برمه و کشور آمریکا و سیبری وجود دارد. در بیشتر قسمت های ایران در پگماتیت های اطراف گرانیت های مشهور، این سنگ های زینتی در رنگ های گوناگون مشاهده می شوند. منطقه خاش استان سیستان و بلوچستان، بروجرد، جنوب غربی نهبندان، شمال غرب شهر الیگودرز، سنندج سیرجان، منطقه های گرانیتی  شمال و شمال شرق شهر ازنا از گونه اندیس شورلت و دراویت مشاهده می شود. یک تورمالین پارایبا این استعداد را دارد که تا ۵۰۰۰ دلار در قیراط قیمت گذاری شود و بعضی نگین ها تا ۶۰ هزار دلار آمریکا در قیراط نیز قیمت گذاری شده اند .

یکی از جالب ترین گونه از انواع سنگهای قیمتی که در ادامه بحث سنگ سفید قیمتی و زیبا به آن پرداخته می شود کهربا است.

 

سنگ قیمتی کهربا

 

کهربا سنگی ارگانیک و از انواع سنگ های زینتی آلی است و به عبارتی تشکیل شده از پروسه های بیولوژیکی حشرات و موجودات  زنده می باشد. بیشترین میزان کهربا ها  که در قاره اروپا مشاهده می شوند مربوط به فعالیت های یخچالی بوده و به همین علت به حوزه بالتیک مانند کشور لهستان، آلمان شرقی یا دانمارک محدود می شود. معدن های ساملند پنینسولا مثل معدن پالمنیکن که در سواحل بالتیک لهستان جای دارد یکی از مهم ترین مناطق ذخایر انواع سنگ های زینتی در دنیا می باشد که استخراج از آن بصورت سرباز است. منطقه ای در انگلستان به نام جزیره وایت در میان رسوبات “لوند” قدیمی ترین حشرات دنیا در فسیل های کهربا مشاهده می شوند که مربوط به کرتاسه پیشین یعنی چیزی در حدود ۱۳۰ میلیون سال پیش می باشند. حتی در اطراف منطقه “هاستینگ” رسوبات قدیمی تری کشف شده ولی در کهربای آنجا جانوری کشف نشده است.

 

 

در واقع صمغ بعضی از درختان گونه سرو و کاج که مثل سنگ سفید قیمتی  سفت و سخت شده و به رنگ های مختلفی نظیر زرد و سرخ و سفید می باشد که بر اثر مالش خاصیت الکتریسیته پیدا می کند و در دمای ۲۷۹ درجه سانتی گراد ذوب می شود و سپس به صورت تیره رنگی میسوزد که در آب و الکل و جوهر سقز حل می شود. در این میان انواع سنگ های زینتی کهربا که در داخل خود حشره یا جانوری مربوط به دوره های قدیمی تر وجود دارد گرانبها و قیمتی تر میشوند. بسته به میزان کیفیت و گونه حشره قیمت کهربای صیقل داده شده این استعداد را دارد که از چند دلار تا چندین هزار دلار آمریکا به ازای هر گرم قیمت گذاری شود. گردنبند کهربای اصل با ۱۲ سنگ می تواند تا ۳۰۰ پوند قیمت داشته باشد که با وجود حشرات داخل آن ارزش این گونه از سنگهای زینتی نیز بسیار فراتر خواهد رفت و جزء انواع سنگ سفید قیمتی میباشند.

 

در مورد سنگ های قیمتی

 

در ادامه موضوع اسامی سنگ های قیمتی به یکی از خوش رنگ ترین و چشم نوازترین نگین ها میپردازیم. یکی از انواع آلومینیوم به رنگ سبز زمرد می باشد که از نگین های قدیمی و از سنگهای زینتی هست و هر چه میزان رنگ انواع سنگ سبز قیمتی بیشتر باشد قیمت بیشتری دارد. بر طبق یک قانون کلی، یک قطعه این

سنگ سفید قیمتی هیت نشده (همراه با شناسنامه)، چیزی در حدود پنجاه درصد گرانبهاتر از زمرد هم وزن، هیت نشده، سایز برابر، هم رنگ و شفافیت شبیه هم را دارد. امروزه بدلیل محبوبیت و مشهور بودن  سنگ سبز قیمتی انواع سنگ انگشتر جواهر از این سنگ زینتی تولید میشود.

یکی از انواع نادر و شناخته شده سنگهای قیمتی، زمرد است که به آن تراپیچ (Trapiche) هم گفته می شود و در ساخت انواع سنگ انگشتر از آن استفاده میشود و در معادن کلمبیا مشاهده می شود. کلمبیا با اختلاف بسیار زیادی، بزرگترین تولید کننده زمرد در دنیا می باشد و اندازه ای در حدود ۵۰ تا ۹۵ درصد تولیدات زمرد جهان را عهده دار می باشد. جایگاه دوم  در استخراج انواع سنگ سفید قیمتی سبز ، متعلق به کشور زامبیا است و در نیمه دوم سال ۲۰۱۱ بیش از ۳۷۴۰ کیلوگرم زمرد از معدن های نقاط مختلف این کشور استخراج شده است.

 

طی سال های  ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰  کشور تایلند تامین کننده اصلی یاقوت تمام دنیا بوده است و هیچ کشوری به آن نمی ‌رسید  که اکنون  به علت مسائل سیاسی و استراتژیک در بازار حضور بسیار کمی دارند. یاقوت سرخ تایلند معمولا به رنگ قرمز تیره و سایه قهوه ای رنگ می باشد. کمیابی روبی در معدن موگوک منطقه برمه باعث شد تا کارشناسان در ماسه سنگ و خاک رس منطقه چانتابوری (Chantaburi) در منطقه جنوب شرقی بانکوک مجددا به استخراج این سنگ زیبا امیدوار شوند. در  ۱۳ ماه می سال  ۲۰۱۵ یاقوت نادر و کمیاب و بینظیر Sunrise (طلوع خورشید )، یک جواهر دیدنی از مجموعه سنگهای زینتی خصوصی کارتی در حراج ژنو Sotheby، به مبلغ ۳۰٫۴۲۰٫۰۰۰ دلار آمریکا به فروش رسید که تا این زمان این رکورد نشکسته ،

و بی رقیب پا برجا مانده است.

امروزه با توجه به اهمیت خواص این همه  سنگ سفید قیمتی و زینتی و محبوبیت فراوانی که دارد انواع انگشتر از این سنگ قیمتی تولید میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *