مقالات

درجه بندی نگهداری الماس

الماس کانی متشکل از  کربن ها با نظم و فشردگی بسیار بالا میباشد. در طول تاریخ از خواص الماس به عنوان سنگی محافظ در بعد روحانی یاد شده است. مشخصات الماس نظیر کمیابی، زیبایی، درخشندگی و سختی بالا و کاربردهایش در صنعت باعث شده که سنگ الماس همواره مورد توجه بشر در هزاران سال گذشته به عنوان ” پادشاه سنگهای قیمتی” باشد.

اگر بخواهیم سن سنگ الماس در طبیعت را تخمین بزنیم به چیزی حدود 3.3 میلیارد سال پیش برمیگردد.

الماس از دوران باستان برای انسان شناخته شده بوده است، هزاران سال پیش در هندوستان، برای اولین بار انسانها سنگ الماس را در ته نشین رسوبات رودخانه ای یافتند، تحقیقات نشان می دهد حجم  بسیاری از الماس ها اولین معادن جهان در هندوستان یافت میشده است. قدمت این معادن به قرن چهارم قبل از میلاد مسیح برمیگردد.

خواص الماس

از خواص الماس میتوان گفت این گوهر در برابر مواد شیمیایی حالت میتواند خنثی بوده و فقط اسید سولفوریک کروم دار در حرارت  c200  آن را به دی اکسید کربن تبدیل نماید.

پایداری شیمیایی بی نظیر سنگ الماس در دما و فشار های بسیار متغیر و هدایت الکتریسیته ضعیف از خصوصیات الماس میباشد. از دیگر مشخصات الماس میتوان به فاکتور هایی نظیر وزن به قیراط، پاکی و طیف نوری، رنگ، تراش اشاره نمود، که جهت ارزیابی  و صدور شناسنامه یک سنگ جواهر الماس مورد استفاده قرار میگیرند و تاثیر مستقیم بر قیمت سنگ مورد نظر دارند.

نگهداری الماس

در نگهداری الماس باید به این نکته توجه کرد از انجایی که جواهر الماس گرد و غبار را به خود جذب میکند به هیچ وجه آن را در مقابل مواد شوینده حاوی کلر، اسپری و رنگ مو، لوسیون ها، صابون ها، و عرق بدن و چربی های طبیعی قرار ندهید.

این مواد باعث ایجاد یک لایه جرم روی آن میشودو از بین رفتن خواص المس از نظر انرژی و کاهش درخشندگی الماس به دلیل عدم ورود نور را در پی خواهد داشت.

برای از بین بردن جرم های روی الماس بهتر است از نصف فنجان پاک کننده های حاوی آمونیوم و یا صابون مایع شوینده بسیار لطبف و نصف فنجان آب ولرم درست کنید و به مدت سی دقیقه الماس را درون آن خیسانده و سپس با مسواک الماس را پاک کنید. در نهایت آن را با یک پارچه نرم بدون پرز خشک نمایید. الماس میتواند به جواهرات دیگر خش بیاندازد و خود نیز در هنگام پرت کردن با شدت ممکن است بشکند. در مواقعی که در سفر هستید میتوانید از جعبه های مخمل مانند مخصوص جواهرات آن را نگهداری کنید تا به مقصد برسانید.

درجه بندی نگهداری الماس

ب اساس توافق یسن المللی درجه بندی رنگ الماس از سفید تا سفید متمایل به زرد درجه بندی شده است. کریستال های الماسی که به رنگ ریور مشهورند به رنگ سفید مایل به آبی می باشند اما افرادی که تجربه در تشخیص رنگ برلیان دارند ممکن است آنها را سفید متمایل به زرد نیز ببینند.

رنگ زرد فقط درصدی از رنگ ها را شامل میشود و به اصطلاح ته رنگ است. الماس های زرد رنگ دارای ارزش کلکسیونی هستند و رنگ آنها فانتزی نامیده میشود. رنگ بلور الماس با حجم آن رابطه مستقیم دارد و هرچه بزرگتر باشد رنگ بهتری ارائه میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *