مقالات

با 10 سنگ گران قیمت کمیاب آشنا شوید! سال 1403

اگر از ما بپرسند که ده سنگ قیمتی را نام ببر، بدون شک اولین گزینه ای که به ذهنمان میرسد سنگ الماس است.غافل از اینکه سنگ های دیگری نیز وجود دارند که بسیار قیمتی و ارزشمند هستند. اما به دلایل مختلف ما آن سنگ ها را نمیشناسیم و نام آن ها را نمیدانیم. به همین منظور در این مقاله به تشریح و معرفی چند سنگ قیمتی به جز الماس میپردازیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنیم. آگاهی و شناخت سنگ ها میتواند در حین خرید و فروش جواهرات به ما کمک فراوانی داشته باشد. پس با جواهرات shaynagold.ir باشید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری را دریافت کنیم.

با ده سنگ قیمتی کمیاب آشنا شوید!

در این بخش از مقاله ما لیستی از این ده سنگ و معرفی هر کدام از آنها پرداخته ایم. این سنگ ها عبارتند از :

۱. پینیت

به عنوان اولین سنگ از ده سنگ قیمتی ما به معرفی سنگ پینیت میپردازیم. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در سال ۲۰۰۵ سنگ پینیت به عنوان نادر ترین سنگ در کتاب گینس ثبت شد. درواقع در سال ۱۹۵۰ این سنگ توسط یک فرد کانی شناس به نام آرتور پین در میانمار کشف شد. اگرچه یک معدن از سنگ پینیت در کشور میانمار وجود دارد اما همچنان این سنگ جز کمیاب ترین سنگ های قیمتی جهان محسوب میشود.

سنگ پینیت

۲. الکساندریت

الکساندریت یک نوع سنگ عجیب و زیبا است که قادر است در نورهای متفاوت، رنگ های متفاوتی از خود نشان دهد. جالب است بدانید وقتی سنگ الکساندریت را در مقابل نور خورشید قرار میدهند، رنگی سبزآبی از خود نشان میدهد. اما وقتی آن را در مقابل نور لامپ رشته ای قرار میدهند، رنگ آن ارغوانی میشود. از طرفی این سنگ خاصیت پلئوکروئیک دارد. پلئوکروئیک به خاصیتی از سنگ گفتی میشود که وقتی آن را در دستمان بچرخانیم رنگ های مختلفی از خود نشان دهد. حال آنکه سنگ الکساندریت دارای خاصیت پلئوکروئیک است. زمرد و الکساندریت هر دو در خانواده کریزوبریل قرار دارند. اما ویژگی تغییر رنگ در سنگ الکساندریت سبب شده که این سنگ جز کمیاب ترین سنگ های جهان محسوب شود.

سنگ الکساندریت

۳. تانزانیت

سومین سنگ از ده سنگ قیمتی جهان تانزانیت است. میتوان گفت این سنگ چیزی حدود هزاربرابر نسبت به الماس کمیاب تر است. به طوری که سنگ تانزانیت را فقط میتوان در کوهپایه های کلیمانجارو پیدا کرد. به دلیل آرایش خاصی کریستالی که در این سنگ وجود دارد، میتوان تغییر  رنگ را در این سنگ مشاهده کرد که از این نظر به سنگ الکساندریت شباهت دارد. بر اساس تحقیقاتی که توسط زمین شناسات دانشگاه کلتک صورت گرفته است علت این تغییر رنگ وجود یون وانادیوم در آن است‌

سنگ تانزانیت

۴. بنتونیت

منشا سنگ بنتونیت در کالیفرنیا در شهری به نام بنیتو کانتی و در رودخانه بنیتو است. این سنگ در حالت عادی به رنگ آبی دیده میشود اما در زیر نور فرابنفش خاصیت فلوئورسانس از خودش نشان میدهد. اما جالب است بدایند که این سنگ در توایل قرن بیستم کشف شده است و تمامی ترکیبات شیمیایی در آن کاملا شناخته شده هستند. اما دانشمدان همچنان علت وجود خاصیت فلوئورسانس را در آن نمیدانند.

سنگ بنتوتیت

۵. پودرتیت

در سال ۱۹۶۰ اولین بار نشانه هایی از سنگ پودرتیت در کوهستان سنت هیلاری در کِبِک مشاهده شد. این سنگ نیز یکی از ده سنگ قیمتی جهان محسوب میشود. اما میتوان گفت پودرتیت تا سال ۲۰۰۳ به عنوان یک کانی جدید ثبت نشده بود. تا بلاخره در این سال سنگ پودرتیت به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت و آن را به عنوان یک کانی مستقل ثبت کردند. گفتنی است که این سنگ جز کمیاب ترین سنگ های جهان است و نمونه های آن به ندرت یافت میشود.

۶. گراندریت

گراندریت یک کانی به رنگ سبز_آبی بوده که آن را تنها در ماداگاسکار میتوان یافت. این کانی نیز مانند کانی های الکساندریت و تانزانیت دارای خاصیت چند رنگی بوده و امکان عبور رنگ های آبی، سبز و سفید در آن وجود دارد.

۷. سنگ قیمتی الماس قرمز

هفتمین سنگ از ده سنگ قیمتی جهان الماس قرمز است. درواقع الماس در رنگ های متنوعی در طبیعیت یافت میشود. به طوری که بر اساس فراوانی میتوان آن را به صورت: الناس زرد، الماس قهوه ای، الماس بی رنگ، الماس آبی، الماس سبز، الماس سیاه، الماس صورتی، الماس نارنجی، الماس بنفش و الماس قرمز دسته بندی کرد. همانطور که مشاهده میکنید الماس قرمز جز کمیاب ترین سنگ الماس های جهان محسوب میشود. به طوری که تاکنون بزرگترین سنگ الماس قرمزی که کشف شده است دارای وزنی معادل ۵.۱۱ قیراط است و نام آن موسایف قرمز است.

الماس قرمز

در سال ۱۹۰۴ برای اولین بار بریل قرمز کشف شد. طی تحقیقات به عمل آمده ترکیبات این سنگ به زمرد و آکوامارین شبیه است ولی طبیعتا نسبت به این دو سنگ بسیار کمیاب تر است. رنگ قرمزی که در این سنگ مشاهده میشود به دلیل وجود عنصر +Mn3 است. این کانی تنها در نیومکزیکا و یونا یافت میشود ولی استخراج آن از نظر اقتصادی به صرفه نیست. به طوری که فراوانی یاقوت نسبت به بریل قرمز چیزی حدود ۸هزار بار بیشتر است. از این رو قیمت بریل قرمز بسیار زیاد بوده به طوری که هر قیراط از این سنگ چیزی حدود ده هزار دلار قیمت دارد.

۸. سنگ قیمتی ماسگراویت

کانی ماسگراویت همانطور که از نامش پیداست یرای اولین بار در ناحیه ماسگریو در جنوب استرالیا در سال ۱۹۶۷ کشف شد. اما مقادیر بسیار کمی از این کانی در ماداگاسکار، گرینلتد و جنوبگان نیز پیدا شده است. تا سال ۱۹۹۳ هیچ نمونه سنگ خالصی از این کانی که بتوان آن را برش داد پیدا نشد. به طوری که تا سال ۲۰۰۵ چیزی حدود ۸ نمونه از آن که قابل برش و طراحی باشد کشف شد.

۹. ژرمژوئیت

نهمین سنگ از ده سنگ قیمتی جهان ژرمژوئیت نام دترد. این سنگ برای اولین بار در سیبری و در پایان قرن نوزدهم کشف شد. بعد از آن نمونه های با کیفیتی از این سنگ در نامیبیا یافت شده است. بزرگترین سنگ ژرمژوئیتی که در جهان وجود دارد دارای وزنی معادل ۶۰ قیراط است.

۱۰. سنگ قیمتی بریل قرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *