مقالات

ارزیابی کیفیت جواهرات و سنگ های قیمتی

ارزیابی کیفیت جواهرات یک کار کاملا تخصصی و حرفه ای است که معمولا توسط متخصصان جواهرشناس، کانی شناس و یا زمین شناسان صورت میگیرد. هر یک از سنگ های قیمتی و کانی ها دارای ویژگی های خاص خود هستند و تشخیص این ویژگی ها یک کار بسیار تخصصی محسوب میشود. اما با این حال میتوان با دانستن برخی نکات ساده تا حدودی کیفیت و اصل بودن یک محصول را تشخیص داد. از این رو اگر شماهم به جواهرات علاقه مند هستید و میخواهید تا حدودی با نحوه شناسایی آن ها آشنا شوید این مقاله را از دست ندهید. ما در این مقاله به بررسی برخی ویژگی سنگ های قیمتی مانند الماس و یاقوت غیره میپردازیم. با ما باشید.

 

 

ارزیابی کیفیت الماس

در این بخش از مقاله ارزیابی کیفیت جواهرات به بررسی کیفیت الماس میپردازیم.

 

  • وضوح

بدیهی است سنگ هایی که از دل طبیعت نشات گرفته باشد دارای یک سری نواقص نظیر نقاط سیاه، شکستگی و غیره هستند. حال هرچقدر یک سنگ طبیعی نظیر الماس بدون نقص باشد طبیعتا از کیفیت و قیمت بالاتری نیز برخوردار است.

 

  • رنگ

هرچقدر یک الماس عاری از رنگ ها و ناخالصی های دیگر باشد از کیفیت بالاتری برخوردار است. در همین راستا اگر یک سنگ الماس کاملا بی رنگ و شیشه ای باشد ارزشمند خواهد بود.

 

  • برش

سوین راه برای ارزیابی کیفیت جواهرات از جمله الماس برش آن است. برش یکی از مهم ترین پارامترهایی است که مشتریان باید در حین خرید بدان توجه کنند. هرچقدر برش الماس کیفیت بالاتری داشته باشد و با مهارت بیشتر و بهتری تراشیده شده باشد، قطعا ارزش بالاتری نیز خواهد داشت. درواقع برش تخصصی تر و با کیفیت تر منجر به تولید الماسی با درخشندگی و تلالو بیشتری خواهد شد.

 

  • قیراط

قیراط واحد اندازه گیری وزن الماس است. پس بدیهی است که هرچقدر عدد قیراط بیشتر باشد حجم و وزن الماس نیز بیشتر خواهد بود. در نتیجه قیمت نهایی الماس نیز بیشتر خواهد بود.

 

  • تقارن

همانطور که برش های الماس بسیار مهم است تقارن آن نیز مهم است. اگرچه نمیتوان به طور صد درصد گفت برش یک الماس کاملا متقارن است. اما لازم است نقاط کلیدی آن با یکدیگر تقارن داشته باشند.

 

  • فلوئرسانس

اگر الماس را زیر نور UV قرار دهیم انتظار میرود که بازتاب نور آبی را از آن دریافت کنیم. به این خاصیت الماس فلوئرسانس میگویند.

 

ارزیابی کیفیت جواهرات

 

ارزیابی کیفیت یاقوت سرخ

در این بخش از مقاله ارزیابی کیفیت جواهرات به ارزیابی کیفیت یاقوت سرخ میپردازیم. حال اگر شماهم از علاقه مندان یاقوت سرخ هستید این مطالب را از دست ندهید. یاقوت سرخ یکی از پر طرفدار ترین سنگ های قیمتی است که اگر از کیفیت خوبی برخوردار باشد زیبایی بی نظیری خواهد داشت. از طرفی هرچقدر کیفیت آن بالاتر باشد قیمت بالاترین نیز خواهد داشت.

 

  • رنگ

یکی از فاکتورهای کیفیت قیراط رنگ آن است. حتی میتوان گفت از مهمترین فاکتورهای ارزیابی کیفیت یاقوت همان رنگ آن است. این نوع یاقوت را میتوان در طیف رنگی صورتی مایل به قرمز تا قرمز تیره یافت. یاقوت سرخ در خانواده سنگی به نام کروندوم(اکسید آلومینیوم) است. از این رو به تمامی سنگ های قرمز موجود در خانواده کروندوم یاقوت سرخ میگویند. اما در همین خانواده یاقوت های کبود رنگی نیز وجود که به آن یاقوت کبود میگویند. اما دقت داشته باشید هرچقدر رنگ یک یاقوت تیره تر باشد کیفیت و ارزش آن بالاتر خواهد بود.

 

  • برش

برش یکی دیگر از راه های ارزیابی کیفیت جواهرات است. هرچقدر برش یک سرنگ فیروزه تمیز تر، بی عیب و نقص تر، قرینه تر و … باشد سنگ از کیفیت و ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود. یاقوت ها معمولا در اشکال گرد، تخم مرغی شکل، مثلثی و غیره تراشیده میشکوند.

 

 

  • سایز و وزن

وزن سنگ یاقوت نیز با واحد قیراط اندازه گیری میکنند. جالب است بدانید اکثر سنگ های یاقوت با کیفیت در جهان کمتر از یک قیراط هستند. به طوری که سنگ هایی با وزن بالاتر از یک قیراط بسیار نادر و گرانبها میباشند. بنابراین هرچقدر قیراط یک سنگ یاقوت بیشتر باشد قیمت آن به شکل چشم گیری افزایش میابد.

 

 

ارزیابی کیفیت سنگ فیروزه

در این بخش از  ارزیابی کیفیت جواهرات به ارزیابی کیفیت سنگ فیروزه میپردازیم. همانطور که احتمالا میدانید با کیفیت ترین و گران ترین سنگ های فیروزه جهان در معادن نیشابور واقع شده اند. کانسارهای نیشابور حاوی سنگ های فیروزه با کیفیت و با ارزشی هستند که در فاصله ۵۵ کیلومتری از شهر نیشابور واقع شده اند.

 

  • شکل ظاهری

شکل ظاهری سنگ های فیروزه به دو صورت شجری و عجمی تقسیم بندی میشوند. فیروزه های عجمی بسیار پررنگ بوده و جز گرانبها ترین فیروزه ها محسوب میشوند. این سنگ را در حالت گرد و  بادامی برش داده میشوند. اما فیروزه شجر جز فیروزه هاای نامرغوب است که در آن شکستگی و ناخالصی هایی وجود دارد که شکل آن را به صورت شجر درآورده است. این نوع شجر نیز در اشکال بیضی، گرد و چهارگوش برش داده میشوند.

 

  • رنگ فیروزه

فیروزه در طیف رنگی آبی کمرنگ تا آبی تیره و سبز کمرنگ و سبز پررنگ وجود دارد. حال هرچقدر یک سنگ فیروزه آبی تر باشد و رنگ سبز موجود در آن کمتر باشد از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

 

ارزیابی کیفیت جواهرات

 

شناسایی و ارزیابی فیروزه اصل

ارزیابی کیفیت جواهرات از جمله فیروزه اصل به یک سری تخصص ها نیاز دارد. اما تا حدودی میتوان میزان کیفیت آن را تعیین کرد که در این بخش بدان اشاره میکنیم.

 

  • رنگ سنگ فیروزه اصل مقداری مات است. از این رو هرچقدر از این مات بودن دور شویم میزان کیفیت سنگ کاهش خواهد یافت.

 

  • اگر سنگ فیروزه را در مقابل نور مستقیم و شدید خورشید قرار دهیم به مرور زمان رنگ آن از آبی به سبز تغییر خواهد کرد. از آنجایی که در ساختار سنگ فیروزه آب وجود دارد اگر این آب در اثر نور خورشید از بین برود سنگ رنگ خود را از دست میدهد و سفید رنگ میشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *