مقالات

نحوه شناسایی و خرید برلیان اصل +تفاوت الماس و برلیان

راه های شناسایی برلیان اصل

معمولا افرادی که به خرید جواهرات علاقمه مند هستند همواره به دنبال نحوه شناسایی برلیان اصل از تقلبی هستند. همانطور که احتمالا میدانید نمونه های فیک جواهرات در بازار بسیار زیاد شده اند. و برخی افراد سودجو در تلاش هستند که جواهرات تقلبی را به جای اصل به مردم بفروشند. از این رو لازم است مشتریان و خریداران برای خرید جواهر از یک متخصص کمک بگیرند. اما اگر فرد متخصصی در دسترستان نبود بهتر است از یک فروشگاه معتبر خرید کنید. در غیر اینصورت لازم است اطلاعات خودتان را در این زمینه بالا برده تا متضرر نشوید. جواهرات اصل دارای یک سری ویژگی های خاص هستند که با توجه به آن موارد میتوانید اصل یا تقلبی بودن آن را تشخیص دهید. کهلبته در این مقاله به این موضوع پرداخته میشود. پس اگر شما نیز نحوه تشخیص جواهرات اصل از تقلبی را نمیدانید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

تشخیص نگین اتمی از برلیان اصل

معمولا یکی از مهم ترین سوالاتی که در حین خرید ذهن خریدار را به خود مشغول میکند آن است که آیا این نگین فقط یک نگین اتمی است یا برلیان؟ درواقع همواره مسئله این است که نحوه شناسایی برلیان اصل چگونه است؟ عوامل زیادی میتواند به ما در خرید سرویس جواهرات کمک کند. اما در این بخش به یکی از ساده ترین و کاربردی ترین روش آن اشاره میکنیم. در هنگام خرید سنگ برلیان را در دهانتان قرار دهید. بعد از دو دقیقه سنگ را بیرون بیاورید. اگر نگین و سنگ مورد نظر  مات و بخار گرفته بود و بعد از چند دقیقه به حالت عادی بازگشت، یعنی برلیان ما کاملا اصل است. در غیر ایصنورت تقلبی است. البته روش های مختلف دیگری وجود دارد که در ادامه به آن میپردازیم. اما پیش از پرداختن به این مسئله میخواهیم بدانیم برلیان چیست و چه تفاوتی با سنگ الماس دارد؟ جواب این سوال در بخش بعدی آورده میشود.

 

تفاوت الماس و برلیان

در بخش بعدی به نحوه شناسایی برلیان اصل از تقلبی میپردازیم. اما در اینجا تفاوت الماس و برلیان را بیان میکنیم. بدون شک میدانید که الماس از گران بها ترین و کمیاب ترین کانی های دنیا محسوب میشود. این کانی از کربن خالص در طی میلیون ها سال تشکیل شده است. این در حالی است که برلیان سنگ یا کانی نیست. برلیان نام نوعی تراش خاص است که برروی برخی سنگ ها نظیر الماس، یاقوت، اسپینل و غیره اعمال میشود. این تراش دارای ویژگی هایی خاصی است که موجب افزایش مقاومت، زیبایی و درخشندگی سنگ میشود. بنابراین سنگ برلیان یعنی سنگی که به سبک تراش برلیان تراش خورده باشد. اما معمولا در ایران به سنگ الماسی که به سبک برلیان تراش خورده باشد، سنگ برلیان میگویند. بنابراین در حین خرید دقت داشته باشید، اگر فروشنده تلاش کرد به شما بگوید برلیان نوعی سنگ است یقین داشته باشید که این فرد کلاهبردار است.

قبل از خرید حلقه برلیان حتما از اصل بودن برلیان آن اطمینان حاصل کنید.

 

عکس برلیان عکس

نحوه تشخیص برلیان از نگین های اتمی

روش های مختلفی برای نحوه شناسایی برلیان اصل از تقلبی وجود دارد که در اینجا بدان میپردازیم:

 

  • تست کردن با ذره بین: یکی از روشهای جالب در تشخیص برلیان از نگین های اتمی معمولی استفاده از ذره بین است. معمولا برروی سنگ برلیان تعدادی زائده وجود دارد. یک فرد متخصص و کاربلد میتواند به کمک ذره بین این زائده ها را تشخیص دهد.

 

  • تست با آب: تست با آب یکی دیگر از روش های تشخیص برلیان اصل از تقلبی است. درواقع برلیان اصل دارای چگالی بسیار زیادی نسبت به آب است. همین امر سبب میشود که اگر یک قطعه سنگ برلیان را درون آب بیندازیم به کف ظرف ته نشین میشود. در مقابل، نگین ها اتمی چگالی بسیار کمی دارند و اگر درون یک ظرف آب انداخته شوند، شناور باقی میمانند.

 

  • تشخیص سنگ برلیان از روی قیمت: معمولا جواهراتی که در آن ها از سنگ برلیان استفاده شده باشد دارای قیمت بسیار زیادی است. به طوری که برای تعیین هزینه، قیمت طلا و قیمت سنگ به صورت مجزا از یکدیگر محسابه میشود. اما اگر برروی یک طلا از نگین های اتمی استفاده شده باشد، قیمت سنگ را از قیمت طلا کم میکنند و سپس محاسبه میکنند.

 

  • بازتاب نور در سنگ برلیان: سنگ های برلیان نسبت به نگین های اتمی دارای رنگی تیره تر و کدرتر است پس در نتیجه بازتاب نور تیره تری نیز دارد. . از این رو میتوان به این نکته پی برد نگین های اتمی از درخشندگی و انعکاس نور غیر طبیعی بیشتری برخوردار هستند.

 

تشخیص برلیان از نگین ‌اتمی به صورت چشمی

از راحت ترین روش هایی که میتوان به کمک آن برلیان اصل را از تقلبی تشخیص داد از طریق چشم است. برای این کار فقط کافیست یک جواهر از نگین اتمی را با خود به همراه داشته باشید. سپس آن را به جواهر موجود در جواهرفروشی مقایسه کنید. این روش یک روش کاربردی و ساده برای تشخیص برلیان اصل و تقلبی است.

 

برای خرید برلیان چگونه اقدام کنیم؟

برای خرید و نحوه شناسایی برلیان اصل به موارد زیر توجه کنید:

۱_اگر چه روش های متعددی را برای شناسایی برلیان اصل از تقلبی نام بردیم. اما در نهایت اطمینان از اصل یا تقلبی بودن یک سنگ برلیان کار سختی است. از این رو بهتر است یک متخصص کاربلد را با خود به همراه داشته باشید.

۲_به یک فروشگاه معتبر مراجعه نمایید. فروشگاه های معتبر برای جلب اعتماد مشتریان همواره جنس های اصل را به فروش میرسانند.

۳_برلیان اصل معمولا شناسنامه دارند. از این رو لازم است در حین خرید برلیان حتما شناسنامه آن را درخواست کنید‌.

اگر این سه اصل را در حین خرید جواهرات رعایت کنید میتوانید از خرید خود اطمینان حاصل نمایید. در غیر اینصورت ممکن است مورد سواستفاده و کلاه برداری قرار بگیرید.

 

حرف آخر

امیدواریم تا اینجا از مقاله نحوه شناسایی برلیان اصل لذت کافی را برده باشید. ما تمام تلاش خود را کردیم که به شما عزیزان کمک کنیم تا با در نظر گرفتن کوچکترین جزئیات بتوانید جوهرات اصل از تقلبی را تشخیص دهید. اما به هرحال لازم است در حین خرید از یک متخصص کاربلد کمک بگیرید. به هرحال خرید جواهرات هزینه بسیار زیادی را میطلبد بنابراین ممکن است با کوچکترین سهل انگاری متضرر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *