مقالات

طلای 18 عیار چیست ؟ تفاوت آن با طلای 24 عیار در چیست؟

طلای 18 عیار چیست؟

یکی از کالاهای ارزشمندی که در کشور ما همیشه دچار نوسانات قیمتی می‌شود، طلا است. طلا علاوه بر کاربردهای زیادی که در بیشتر مراسم‌ های ما ایفا می‌کند، به‌ عنوان سرمایه محسوب می‌شود و حتی می‌توان با خرید و فروش کردن این کالا کسب درآمد هم کرد. طلا همواره در نزد بشر یک فلز گران‌ بهای محبوب محسوب می‌شود که برای ساختن سکه، سرویس  جواهرات و… کاربرد دارد. البته به‌ غیر از این، در مشاغلی مانند: دندانپزشکی، صنعت الکترونیک و حتی تولید شیشه‌های رنگی نیز کاربرد دارد. در این مقاله می‌خواهیم تفاوت بین طلای 18 عیار با طلاهای دیگر را بررسی کنیم.

عیار طلا یعنی چه؟

همان‌طور که همه می‌دانند، بازارهای طلا دارای رمز و رازهایی است که اگر کسی با آن آشنا نباشد، ممکن است ضرر کند. اصطلاح عیار در طلا فروشی‌ ها در زمان خرید و فروش بسیار مهم است؛ زیرا واحدی است که میزان خالص‌ بودن طلا را نشان می‌دهد. پس هرچه عیار طلا بیشتر باشد، طلا خالص‌تر خواهد بود. طلای خالص بسیار نرم و لطیف است که در ساخت زیورآلات نمی‌توان از آن استفاده کرد.

سازندگان طلا برای اینکه بتوانند زیورآلات را تهیه و بسازند فلز طلا را با آلیاژهای مختلف ترکیب می‌کنند. این طلای ترکیب شده دارای مقاومت چکش خوار نیز هست و می‌توان آن را به شکل‌های مختلف تبدیل کرد.

نحوه شناخت طلای خالص

نسبت طلای خالصی که در زیورآلات استفاده شده به کل وزن قطعه طلا را عیار می‌گویند. در کشورهای خارجی عیار طلا را با حرف لاتین K  نشان می‌دهند. مثلا اگر طلای 1000 را ۲۴ عیار و خالص در نظر بگیرید، طلای ۷۵۰ هم ۷۵ درصد آن طلای خالص است و برابر طلای 18 عیار می‌شود. 18 عیار هم یعنی 18 واحد از ۲۴ واحد کل طلا خالص است.

برای تبدیل اندازه به گرم ۱۸ عیار و یا تبدیل‌ کردن اونس به مثقال طلای جهانی از عددهای ۱۰۰۰، ۷۵۰ و ۷۰۵ به ترتیب به‌ جای ۲۴، ۱۸ و ۱۷ استفاده می‌شود. شاید به دلیل اینکه اعداد ۲۴، ۱۸، ۱۷ دقیق نیستند از عیار دیگر اعداد مانند 1000، ۷۵۰ و ۷۰۵ که دقیق هستند، استفاده می‌شود.

طلای 18 عیار چیست

آیا طلای خالص ۲۴ عیار وجود دارد؟

طلای استخراج شده از معدن‌ها بسیار نرم هستند که حتی می‌توان با ناخن آن‌ها را خراش داد. شاید به همین دلیل است که بیشتر افراد در زمان استخراج آن را گاز می‌گیرند که متوجه خالص‌ بودن آن شوند. اگر نرم باشد، طلایی ناب محسوب می‌شود. از طلای ۲۴ عیار به دلیل همین نرمی و شکنندگی که دارد، نمی‌توان در ساخت زیورآلات استفاده کرد. زیرا باعث می‌شود شکل طبیعی خود را از دست‌ داده و دفرمه شوند.

برای ساخت مصنوعات طلا از طلای 18 عیار استفاده می‌شود و فقط شمش‌ های طلا ۲۴ عیار هستند که درصد خالص‌ بودن آن ۹۹.۹ در نظر گرفته می‌شود. این شمش‌ ها پلمپ شده و وکیوم خرید و فروش می‌شوند. زیرا بسیار کمیاب هستند. پس اگر در هنگام خرید طلا به شما گفته شد از طلای ۲۴ عیار ساخته شده در گفته فروشنده شک کنید.

عیار طلا چطور سنجیده می‌شود؟

راه‌های زیادی برای سنجیدن عیار طلا وجود دارد که می‌توان از ساده‌ترین آن یعنی سنگ محک استفاده کرد. یکی از رایج‌ترین راه سنجش عیار طلا محسوب می‌شود که در طلا فروشی‌ ها هم یافت می‌شود. البته امروزه دستگاه‌ های زیادی برای تشخیص و سنجش عیار طلا ساخته شده است که با استفاده از آن‌ها به‌ راحتی می‌توان این کار را انجام داد. البته برای اینکه عیار شمش طلا و طلاهای آب شده را سنجید به ری گیری احتیاج است.

ری گیری آزمایشی است که در آن قسمتی از طلاهای آب شده را جدا می‌کنند و به آزمایشگاه می‌فرستند که عیار سنجی در آن انجام شود. در کشورهای ایتالیا و ایران، طلای 18 عیار مورد تایید و استاندارد محسوب می‌شود. اما در کشورهایی مانند عربستان معمولا زیورآلات خود را از طلای ۲۴ عیار می‌سازند.

نکته‌ای در مورد طلای 18 عیار و طلای ۲۴ عیار

اگر عیار این دو طلا را بخواهیم بررسی کنیم، قطعا متوجه می‌شویم که با هم تفاوت دارند. می‌توان از نظر ظاهر، کاربرد، هزینه، خصوصیات و محبوبیت این دو را بررسی کرد. خالص‌ترین طلا k24 است و هر طلای دیگری با عیار کمتر از طلای k24 می‌تواند با فلزات دیگر مانند. نقره، مس و… مخلوط شده و یک آلیاژ طلا ایجاد کند. پس تمام طلاها از ترکیبات عنصر و فلزات هم یکسان نیست. عیار K واحدی است که معمولا برای نشان‌ دادن خالص‌ بودن و کیفیت طلا استفاده می‌شود. پس هر چه درجه عیار طلا بالا باشد طلا خالص‌تر است.

تفاوت در ظاهر

طبق توضیحاتی که در مورد طلای k18 و طلای k24 بیان کردیم تقریباً تفاوت‌های آن مشخص شد. در این مقاله از لحاظ جنبه‌های دیگر تفاوت آنها را بررسی می‌کنیم. گفته شد طلای خالص k24 دارای ۹۹۹ درصد است که با فلزات دیگر هم مخلوط نمی‌شود و اگر مخلوط شود درصد خیلی کم و ناچیزی خواهد. اما طلای ۱۸ عیار می‌تواند با فلزات مختلفی مخلوط شود و طلای k18 از ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد دیگر آن فلزات دیگر است.

خالص‌ بودن طلا از شکل ظاهری هم مشخص است. زیرا طلای k24 زرد روشن و واضح است که به آن رنگ طلایی هم می‌گویند؛ اما طلای k18 نسبت به فلزاتی که با آن مخلوط شده است، درصد ترکیب آن می‌تواند دارای رنگ‌های مختلفی باشد. این رنگ‌ها شامل: سفید، زرد یا شامپاینی، رز گلد هستند. بعضی مواقع ترکیبات با طلا بسیار تاثیر گذار می‌شوند که افراد با طلای سیاه، قرمز و قهوه‌ای هم برخورد می‌کنند.

تفاوت در کاربرد

علاوه بر تفاوت در ظاهر و رنگ این طلاها از لحاظ کاربردی نیز با هم تفاوت دارند. گفتیم که طلای ۲۴ عیار خالص و بسیار نرم و منعطف است. این موجب شده در ساخت زیورآلات و جواهرات  مناسب نباشد. طلای ۲۴ عیار را می‌توان به‌ راحتی خراش داد به همین دلیل کار کردن با آن نسبت به طلای 18 عیار بسیار سخت‌تر و گران‌تر انجام می‌شود.

طلای 18 عیار بسیار گران‌قیمت بوده و بیشتر برای سرمایه‌گذاری، تجهیزات پزشکی و تزئینات آبکاری استفاده می‌شود. از طلای 18 عیار هم برای ساخت جواهرات و زیورآلات بسیار استفاده شده و طرف‌ دار دارد. می‌توان با مخلوط‌ کردن آن با فلزات دیگر آن را محکم‌تر و بادوام‌تر کرد. این طلا بیشتر در ساختن جواهرات ظریف و حتی در صنعت الکترونیک استفاده می‌شود.

تفاوت طلای 18 عیار و 24 عیار

تفاوت قیمت طلای k18 و طلای k24

طبق ویژگی‌هایی که این دو طلا دارند، از لحاظ قیمت هم با هم تفاوت دارند. زیرا قیمت طلا بستگی به طراحی قطعه‌های طلا، ساخت‌وساز فلزهایی که با آن مخلوط شده دارد. متوجه شدیم که طلای k24 بسیار گران است؛ زیرا خالص‌ترین طلا محسوب شده با دیگر فلزات مخلوط نمی‌شود. ارزش و قیمت طلای k18 را نسبت به درصد خالص‌ بودن و مقدار فلزاتی که با آن ترکیب شده محاسبه می‌کنند. ولی طلای k24 از لحاظ وزن و محاسبه‌ شدن با توجه‌ به اینکه طلای خالص آن ۹9.9 ضرب می‌شود، هزینه طلای k24 بسیار گران است.

محبوبیت طلای k18 و طلای k24

این دو عیار طلا از بسیاری از لحاظ با هم تفاوت دارند، حتی در محبوبیت هم فرق دارند. افراد، طلا را به دلایل مختلفی تهیه می‌کنند. در زمان رکود اقتصادی یا برای حفاظت در برابر تورم‌های کاری، سرمایه‌گذاری در طلا بسیار معمول است. در دوران اقتصادی خوب معمولا جواهرات نسبت به طلا محبوب‌تر می‌شوند. به همین دلیل طلای k24 با داشتن پتانسیل در سرمایه‌گذاری بسیار محبوبیت پیدا می‌کند. افرادی که این طلا را به‌ صورت سکه یا شمش سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ یعنی با خالص‌ترین شکل طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

کاربردهای طلای ۲۴ عیار

این طلا همان‌طور که گفته شد بسیار گران بوده با خوراکی نیز هست. در کشورهای آسیایی بعضی از افراد، ذراتی از طلا را در تنقلات، تابه ماسالا، ژله میوه و… قرار می‌دهند. از طلای ۲۴ عیار می‌توان به‌ عنوان یک سرم پایه آب هم استفاده کرد که موجب ترمیم‌ شدن پوست‌های کدر می‌شود. بیشتر مردم برای پس‌ انداز کردن سکه‌هایی از طلای ۲۴ عیار را خریداری می‌کنند؛ زیرا ارزش طلا بسیار افزایش پیدا می‌کند. طلای 24 عیار در ظاهر دارای رنگی زرد نارنجی هستند که در مقایسه با طلای ۱۸ عیار دارای چگالی کمتری است.

مقایسه طلای ۱۴ عیار و ۱۰ عیار

هرچه میزان خالص‌ بودن طلا بیشتر باشد، حساسیت‌زا بودن آن هم کمتر می‌شود؛ زیرا بعضی از مردم به نیکل حساسیت دارند و اگر طلا دارای عیار پایین باشد، دچار ناراحتی‌های پوستی می‌شوند. پس باید از طلاهایی با قیراط بالا استفاده کرد. طلایی که دارای عیار ۱۰ است ،دارای نیکل بوده و حساسیت‌زا است. مزیت خرید طلای 18 عیار این است که به رنگ طلای معمولی نزدیک‌تر بوده و طلاهایی با عیار ۱۰ و ۱۴ دارای زردی کمتری هستند.

طلاهای عیار ۱۰ دارای ۴۱.۷ درصد طلا است. اگر زیورآلاتی با این عیار خریداری کنید، در واقع پول دیگر فلزات به‌ غیر از طلا را پرداخت کرده‌اید. از عیب‌های ۱۸ عیار این است که دارای پایداری کم نسبت به طلاهای دیگر است که دارای عیار کمتری هستند. این طلا در برابر ضربه و یا خراش مقاومت کمتری دارند. پس برای استفاده روزمره می‌توانید از طلای ۱۰ یا ۱۴ عیار استفاده کنید.

مقایسه طلای ۱۸ عیار با طلای ۲۲ عیار

طلاهایی که دارای عیار بالاتر از ۱۸ هستند، معمولا خالص‌تر بوده و حتی رنگ طبیعی‌تری هم دارند. اما دارای قیمت بیشتری هم هستند. اگر می‌خواهید طلایی را که تهیه کرده، کمتر استفاده کنید، بهتر است از طلای ۲۲ عیار خریداری کنید. ولی اگر طلایی می‌خواهید که همیشه از آن استفاده کنید و برای شما ماندگار باشد، از ۱۸ عیار خریداری کنید.

سخن آخر

با توجه‌ به توضیحاتی که در مورد طلای ۱۸ عیار و 24 عیار داده شد، مهم نیست که طلا خریداری می‌کنید یا جواهر یا حتی حلقه ازدواج ، مهم این است که از چه مکان و جواهر فروشی می‌خواهید، نیاز خود را تهیه کنید. ما به شما جواهری یونیک را پیشنهاد می‌کنیم که از هر لحاظ مورد تایید است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *