مقالات

روش های سرمایه گذاری در طلا و سکه که به ذهنتان نمی رسد!

سرمایه گذاری در طلا و سکه

از زمان‌های قدیم، افراد زیادی سعی می‌کردند سرمایه گذاری در طلا و سکه مالی انجام دهند تا پشتوانه مالی داشته باشند. البته در بیشتر مواقع این سرمایه‌گذاری، سود خوبی نصیب سرمایه‌گذار می‌کرد. اما باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری در طلا و سکه مزایا و معایب خاص خود را دارد.

طلا یکی از باارزش‌ترین و کمیاب‌ترین فلزاتی است که کاربردهای زیادی مانند: زینتی و صنعتی دارد. بیشتر مردم هم از این جواهرات استقبال زیادی می‌کنند. اما ابتدا باید تمام مزایای طلا و سکه را بدانیم که بفهمیم، سرمایه‌گذاری روی آن‌ها خوب است یا نه! بیشتر افراد سعی می‌کنند، طلا را به‌صورت فیزیکی که همان زیورآلات و شمش است، تهیه کنند یا سکه که شامل نیم، ریع و تمام سکه است، را می‌خرند.

برخی از افراد هم عقیده دارند، تهیه طلا را به‌صورت شمش نسبت به زیورآلات بهتر است، تا اجرت ساخت به آن تعلق نگیرد. تهیه سکه هم راه خوبی است تا در نواساناتی که ایجاد می‌شود، احتمال ضرر کمتر شود. البته در این میان افرادی هم هستند که با خرید طلای دسته دوم موافق‌تر هستند، تا اجرت ساخت، پرداخت نکنند.

تفاوت سکه و طلا در سرمایه‌گذاری

برای این که از سرمایه گذاری در طلا و سکه، سود نصیب سرمایه‌گذار شود، باید عوامل زیادی را در نظر بگیرد  که از ریسک ضرر دور بماند. اگر در مورد طلا و سکه مواردی را بدانید، بهتر می‌توانید سرمایه‌گذاری درستی انجام دهید. مثلا می‌توان به اجرت ساخت طلای زینتی، خارجی بودن طلای انتخابی و جواهرات ارزان وزن سنگ‌های اتمی موجود در طلا که در قیمت موثر است، توجه کرد. البته به‌غیراز این مواردی که ذکر شد، طلا و سکه تفاوت‌هایی با هم دارند که اگر از آن‌ها آگاهی داشته باشید، در انتخاب روش سرمایه‌گذاری کمک بیشتری به شما می‌کند.

چند نمونه از این تفاوت‌ها را برای شما بیان می‌کنیم. طلایی که ساخته می‌شود، اجرت یا کارمزد دارد که این مورد را سکه ندارد. زمانی که فرد قطعه‌ای طلا خریداری می‌کند مبلغی وجه هم برای ساخت و اجرت پرداخت می‌کند. پس زمانی که طلا خریداری می‌شود، اگر در همان زمان هم  بخواهید آن را به فروش برسانید، با قیمت پایین‌تر می‌توانید این کار را انجام دهید.

بهترین زمان سرمایه‌گذاری

امروزه باتوجه‌به نوسانات قیمت‌ها هنگام سرمایه گذاری در طلا و سکه باید نکاتی را موردتوجه قرارداد. همان‌طور که می‌دانید، معمولا خریدوفروش است که قیمت را در بازار تعیین می‌کند. ممکن است برای قیمت‌ها حباب پیش بیاید. پس زمانی باید شروع به خرید کرد که ثبات تقریبی قیمت در بازار ایجاد شده باشد. چرا کهزمانی که نوسانات در بازار ایجاد می‌شود، همان قدر که امکان سود برای فرد وجود دارد، امکان ضرر هم وجود دارد.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت قیمت دلار است که این مسئله روی قیمت طلا و سکه بسیار اثرگذار است. زمانی که قیمت سکه بنا به دلایلی خیلی بالا می‌رود یا دچار شیب تند می‌شود، ممکن است دلیل آن افزایش قیمت دلار باشد. پس زمان خرید طلا، به عیار و وزن آن حتما دقت کنید! در خرید سکه هم دقت به بسته‌بندی و تاریخ آن بسیار ضروری است. چرا که صرافی‌ها و طلافروشی‌هایی که دارای مجوز هستند، باید از خرید سکه تقلبی دور باشند.

دلیل تفاوت قیمت سکه جدید و قدیم

نکته دیگری که باید توجه کرد تفاوت قیمتی است که بین سکه‌های قدیم و جدید وجود دارد. از لحاظ عیار و وزن یکی هستند و فقط تنها تفاوت در طرح حک شده بر روی آن‌ها است. البته به دلیل خرید سکه‌های جدید و استقبال نکردن از سکه‌های قدیمی تفاوت قیمت نیز وجود دارد.

نکاتی مهم در خرید طلا و سکه

زمان خرید سکه، باید نکات ضروری دیگری را هم موردتوجه قرار داد، تا با سرمایه‌گذاری در طلا و سکه افراد صاحب سود قابل‌توجهی شوند. این نکات ضروری عبارت‌اند از:

1.خرید سکه باید از مکان‌های معتبر انجام شود و از لحاظ بسته‌بندی باید به هولوگرام دقت کرد. زیرا ممکن است سکه غیر اصل یا غیربانکی خریداری شود.

2. اگر سکه‌های طلای خریداری شده از یک تعدادی بیشتر شود، طبق قانون به آن زکات تعلق می‌گیرد که باید موردتوجه قرار بگیرد.

3.در بعضی از زمان‌ها سکه دچار حباب قیمت می‌شود که با دانستن زمان آن می‌توان در زمان پایین‌بودن قیمت، سکه را خریداری کرد. اگر حباب افزایش پیدا کرد می‌توان سکه را به فروش رساند که سود خوبی نصیب فرد می‌شود.

4.برای خرید طلا و سکه برای سرمایه‌گذاری، باید از مراکز معتبر خریداری شود. زیرا قیمت بین بعضی از فروشندگان تفاوت بسیار زیادی پیدا می‌کند.

نکات امنیتی در مورد نگهداری طلا و سکه

 

زمانی که تصمیم به خرید طلا و سکه به مقدار زیاد می‌گیرید، باید نکات امنیتی را هم موردتوجه قرار دهید. باید با خود یک همراه داشته باشید و از پیاده‌روی و حمل پول و طلای زیاد با خود خودداری کنید. اگر موفق به خرید طلا و سکه به مقدار زیاد شدید، بعد از رعایت نکات امنیتی بهترین راه نگهداری داشتن صندوق امانت در بانک است.

همان‌طور که گفته شد، اگر روی طلا و سکه سرمایه‌گذاری کنید، سرمایه شما تا حد زیادی بیشتر می‌شود! البته هنگام سرمایه‌گذاری به نکاتی که گفته شد، حتما باید توجه کرد. بیشتر افراد در مورد سرمایه‌گذاری صبور و باحوصله نیستند و گمان می‌کنند که طلا و سکه سریع می‌تواند، برای آن‌ها سودآور باشد.

این تفکر بسیار اشتباه است. اگر فرد به سرمایه‌ای که دارد، محتاج است و برای یک مدت زیاد نمی‌تواند سرمایه‌گذاری را انجام دهد، این سرمایه‌گذاری، اشتباه است. برای سرمایه‌گذاری در طلا و سکه باید فکر کنید تا مدت‌ها هیچ سرمایه‌ای ندارید و به آن دست نزنید تا بتوانید نتیجه مطلوبی را به دست آورید.

اثر نواسانات در سرمایه‌گذاری

هنگام سرمایه گذاری در طلا و سکه نباید نواساناتی که در بازار ایجاد می‌شود، افراد را به‌اشتباه بیندازد. چرا که در این زمان، افراد اقدام به فروش می‌کنند و دچار ضرر می‌شوند. بازار دچار شوک شده  و خریدوفروش هم انجام نشده یا تا حد زیادی کم می‌شود. در این صورت امکان فروش برای هیچ‌کس وجود ندارد. پس صبور باشید! تغییر قیمت هم رخ می‌دهد که هم باعث شوک دوباره در بازار شده و در نهایت قیمت‌ها پایین می‌آید.

با مرور زمان دوباره با افزایش قیمت سکه و طلا مواجه می‌شوید! پس باید بدانید که نباید به نواسانات بازار اعتماد کرد تا سودی که قرار است نصیب شما شود، از بین نرود. در سرمایه‌گذاری طلا و سکه نباید فریب تغییرات را خورد.

سکه یا طلا، کدام انتخاب بهتر است؟

تقریبا بیشتر افراد خواهان سرمایه‌گذاری و پول‌دار شدن هستند و می‌خواهند بدون هیچ فشار و دردسری صاحب سود زیادی شوند. این افراد می‌خواهند، بدانند که سرمایه‌گذاری در طلا و سکه سود آور است و کدام سود بیشتری دارد افراد ابتدا باید درباره تفاوت های این دو تحقیق کرده و هزینه های این کار را نیز در نظر بگیرند. باید توجه که زمانی که قطعه‌ای طلا را خریداری می‌کنید امکان شکستن و خراب‌شدن نیز وجود دارد.

زمان خریدوفروش، قیمت‌ طلا و هزینه‌های جانبی که دارد ثابت می‌کند که فروش طلا راه خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست. اما در خرید سکه و سرمایه‌گذاری روی آن، هزینه‌های جانبی وجود ندارد. می‌توان سکه را طبق ارزش روز خریدوفروش کرد. پس اگر در پاسخ به سوال اینکه طلا بهتر است یا سکه باید بگوییم سکه! سرمایه‌گذاری روی سکه بهترین گزینه است.

سخن پایانی

امروزه باتوجه‌به کم‌ارزش شدن پول ایران، افراد باید به فکر سرمایه‌گذاری باشند تا بتوانند در دوران بحران و مشکلات خود را رها کرده و دچار سختی نشوند. برای این منظور می‌توان با کمی تحقیق با یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری آشنا شده و راهکارهای آن را یاد گرفت. بین سرمایه‌گذاری در طلا و سکه بهتر است، روی سکه سرمایه‌گذاری کرد تا به سود خوبی دست پیدا کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *