مقالات

لیست کامل سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی سال 2022

با توجه به لیست سنگ های قیمتی ،زمانی که میخواهید طلا و جواهرات بخرید علاوه بر آن که وزن و قیمت ان برای شما مهم است به فکر زیبایی و درخشنده بودن ان نیز خواهید بود . بخش عمده زیبایی طلا و جواهر بر عهده سنگ آن است سنگی که انتخاب می کنید روی آن قرار بگیرد سنگ هایی هستند با ظاهر زیبا و جذاب این سنگ ها بسیار قیمتی هستند که از دیر باز رفداران زیادی داشته است . اگر قصد خرید زیور الات با سنگ های قیمتی دارید سنگی که با سلیقه و بدن شما تناسب دارد انتخاب کنید . سنگ های قیمتی خصوصیات ویژه ای دارند بعضی سنگ ها به خاطر زیبایی که دارند و بعضی از سنگ ها بخاطر خواصی که دارند در سرویس جواهرات استفاده می شوند . سنگ هایی که در زیور الات استفاده می شوند به دو دسته قیمتی و نیمه قیمتی تقسیم می شوند. سنگ های قیمتی کم یاب و سنگ های نیمه قیمتی نسبتا در بسیاری از نقاط کشور یافت می شوند .اشنا شدن با خواص و قیمت هر سنگ به شما در انتخاب کمک می کند.

لیست سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی

  • سنگ الماس : 

    این سنگ بسیار جذاب و زیبا سخت ترین ماده ای است که روی کره زمین وجود دارداین سنگ ارزشمند در بالای لیست قیمت قرار گرفته است در طول تاریخ این سنگ همیشه مورد اهمیت بوده .یکی از موارد مهم در ارزشمند کردن الماس نوع برش دادن ان است.

  • سنگ زمرد : 

    زمرد از سنگ های محبوب در صنعت جواهرات است که طرفداران خاص خود را دارد . سنگ زمرد در رنگ های زرد ، نارنجی ،قهواه ای و ابی است اما سنگ زمرد سبز بین مردم شناخته شده تر و ارزشمند تر است . سبز بودن سنگ زمرد بخاطر وجود دو عنصر کروم و وانادیوم است . سنجش ارزش این سنگ را بر اساس  درصد خلوص رنگ سبز و شفافیت  بدست می اورند . یکی از راه های برسی اصل بودن این سنگ این است که زمرد سبز نور زیادی بازتاب نمی کند دذ اصل نور را به درون خود می کشد . این سنگ به حرارت حساس است و با گرمای زیاد ترک می خورد .

  • سنگ یاقوت سرخ : 

    یاقوت سرخ یکی از جذاب ترین سنگ های قیمتی است که استحکام و دوام بالایی دارد . یاقوت دو نوع است یاقوت سرخ و کبود که هر کدام محبوبیت خاص خود را در بین مردم دارند . یاقوت سرخ اگر به طور کاملا خالص پیدا شود ارزش ان حتی از الماس هم بالاتر خواهد بود چون علاوه بر زیبایی سختی ان هم مانند الماس خواهد بود .

  • سنگ زبرجد : 

    سنگی به رنگ سبز که به خاطر رنگ خاصش طرفداران زیادی دارد.از معدود سنگ هایی است که فقط یک رنگ از ان وجود دارد اما شامل طیفی از سبز کم رنگ تا سبز پر رنگ است . سنگ زبرجد را به خاطر درخشندگی و مقاومت بالایی که دارد در بسیاری از جواهرات استفاده می شود .

  • سنگ پرهنیت : 

    گوهری که در اغلب اوقات به رنگ سبز دیده می شود و برش آن به صورت دامله است قیمت این گوهر مقرون به صرفه است و می توان از ان به جای سنگ های قیمتی سبز رنگ در جواهرات ارزان استفاده کرد

  • سنگ عقیق : 

    بسیاری از مردم نام سنگ عقیق را شنیده اند این سنگ از شناخنه شده ترین سنگ ها است . عقیق سنگی قیمتی با ظاهری کدر و نیمه شفاف است . این سنگ از لحاظ معنوی هم جایگاه ویژه ای برخوردار است.سنگ عقیق دارای طیف گسترده ای است به رنگ های خاکستری  ،زرد ، قهوه ای ، قرمزو غیره.قیمت این سنگ در مقایسه با دیگر سنگ های قیمتی پایین تر است .

  • سنگ امیتیست : 

    امیتیست به رنگ های بنفش ، ارغوانی و سبز است . رنگ بنفش در این سنگ به خاطر وجود عناصری مثل اهن و الومینیوم است .این سنگ از سنگ های نیمه قیمتی به شمار می رود . گونه دیگری ازاین  سنگ وجود دارد که رگه هایی درون خود دارد که در صنعت جواهر سازی از ان استفاده می شود .

  • سنگ سیترین : این سنگ با رنگ طلایی مشهور خودش در بین مردم طرفدارانی دارد . این سنگ به رنگ های قهوه ای هم وجود دارد . سیترین جزو سنگ های قیمتی است که در برزیل یافت می شود .
  • سنگ اوپال : شما باید در زیورالات زیبا سنگی را دیده باشید که رنگ و لعاب خاصی دارد . اوپال جزو سنگ های چند رنگ است که رنگ های سبر و سفید ان بیشتر از انواع دیگرش وجود دارد. رنگ سیاه ان ارزش بالا تری نسبت به بقیه دارد . اوپال چند نوع است اوپال چینی ،اوپال اتشین ، اوپال عسلی و . . . مثلا اوپال اتشین به خالت نیمه شفاف است و رنگ های گرمی مثل قرمز ، قهوه ای  ،نارنجی دارد. سنگ اوگال هگ به گرما حساس است .
  • سنگ مروارید : نامی آشنا در بین سنگ ها یا بگوییک عروس سنگ ها مروارید . ارزش این سنگ را همه می دانند و بر کسی پوشیده نیست . مروارید صدفی است درون بدن نرم تنان در دریا ها  که می توان با صید این مئجئدات این سنک زیبا را از بدن ان ها خارج کرد . این سنگ به شکل کروی و سفید رنگ است اما می تواند به رنگ قهوه ای هم یافت شود و ممکن است کروی نباشد . در بعضی از دریا ها و اقیانوس ها ممکن است نرم تنانی باشند که مروارید سیاه تولید کنند  و ارزش این مروارید ها بسیار بالاست .
  • سنگ گارنت : از جمله سنگ هایی که در ایران یافت می شوند سنگ گارنت است که با روش دگرگونی بدست می اید و ارزش قیمتی بالایی دارد .این سنگ به رنگ های قرمز ،سفید ،سیاه  به صورت شفاف و نیمه شفاف وجود دارد . الماندین از جمله سنگ های گارنت است .

مجموعه ای از سنگ های نیمه قیمتی که در صنعت طلا و جواهر استفاده می شوند :اوپال ،امیتیست ، سیترین و توپاز است که زیبایی خاصی به جواهرات شما میبخشند.با توجه به لیست سنگ های قیمتی می توانید هر یک از آن ها را انتخاب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *