مقالات

انگشتر فیروزه زنانه و خواص شگفت انگیز آن 💙

انگشتر فیروزه زنانه

انگشتر فیروزه انگشتری ست که در ساخت‌ جواهرات از سنگ فیروزه استفاده شده است.انگشتر فیروزه زنانه از محبوب‌ترین انواع انگشتر بین ایرانیان است.سنگ ‌های فیروزه ای که از معادن این سنگ در نیشابور استخراج می‌شوند، جزو بهترین و با کیفیت ترین‌ فیروزه ها در جهان اند.همین باعث محبوبیت بسیار زیاد انگشتر نقره فیروزه عجمی در ایران شده است.در این بین فیروزه مشهد طرفداران بسیاری دارد .چرا که رکاب این انگشترها اغلب هنر دست چیره‌ دست ترین و هنرمند ترین اساتید ساخت زیور آلات در ایران اند .هر یک به‌ عنوان یک اثر هنری بی ‌مانند به یادگار میماند.

معمولاً از فیروزه به‌عنوان نگین اصلی استفاده می‌شود، اما گاهی این سنگ همراه با یک یا چند سنگ دیگر به‌عنوان نگین انگشتر به ‌کار برده می‌شود.رکاب انگشتری که با نگین فیروزه ساخته شده می‌تواند از جنس طلا، نقره یا سایر فلزات و حتی چوب یا مواد دیگری باشد .بر این اساس این انگشتر به دسته ‌های مختلفی مثل انگشتر جواهر   یا انگشتر نقره فیروزه تقسیم می‌شود.

از طرفی رکاب انگشتر نقره فیروزه به ‌صورت‌ های مختلفی طراحی و ساخته می‌شود و تنوع انگشتر نقره فیروزه این امکان را به تمامی افراد میدهد تا مناسب ‌ترین انگشترهای فیروزه را با توجه به سلیقه‌ ی خود انتخاب کنند. بعضی از رکاب ها برای انگشتر نقره فیروزه مردانه طراحی می‌شوند، بعضی برای زنانه و بعضی دیگر به شکلی هستند که خانم‌ ها و آقایان هر دو میتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

 

خواص انگشتر فیروزه

 

فیروزه جزو آن دسته از سنگ ‌هایی است که در دست ‌داشتن ‌شان نه تنها به زیباتر شدن ظاهر افراد کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود دارنده ‌ی انگشتر یا نیم ست طلای فیروزه از ویژگی‌ های مثبت متعددی هم بهره ‌مند شود.برای این سنگ هم از نظرگاه سنگ ‌شناسی خواص مختلفی ذکر شده و هم چند روایات اسلامی درباره‌ ی فضیلت همراه داشتنش نقل شده‌اند.

 

خواص انگشتر فیروزه از نظر سنگ ‌شناسی

 

خواص این انگشتر زنانه بسیار متنوع اند و این سنگ در سنگ درمانی کاربرد گسترده‌ای دارد.فیروزه در کمتر شدن اثرات ناراحتی ‌های عصبی مؤثر است.همراه داشتن این سنگ می‌تواند به کنترل حمله ها و بحران ‌های عصبی کمک کند و با کاهش استرس، آرامش بیشتر و خواب بهتری را برای فرد به همراه داشته باشد.افزون بر این، در دست داشتن انگشتر فیروزه به دفع انرژی های منفی و جذب انرژی های مثبت کمک می‌کند و حتی باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن تقویت شود و گردش خون در بدن بهتر صورت گیرد.در سنگ درمانی از فیروزه برای تقویت تمرکز، بیشتر کردن انگیزه و اعتماد به نفس هم استفاده می‌شود. در چاکرای درمانی برای انرژی گرفتن از چاکرای پنجم از فیروزه کمک می‌گیرند.

 

فضیلت انگشتر فیروزه در روایات

 

چندین روایت اسلامی از پیامبر اسلام و امامان درباره‌ ی فواید فیروزه و فضیلت در دست داشتن انگشتر فیروزه نقل شده‌اند که بیشتر به دفع فقر، اجابت دعا ها و غلبه بر مشکلات اشاره دارند.در اصول کافی و وسایل‌ الشیعه از امام صادق (ع) نقل شده است که فردی که انگشتر فیروزه در دست داشته باشد فقیر نخواهد شد.در بحارالانوار و وسایل‌الشیعه هم آمده که پیامبر (ص) فرموده‌ اند خداوند دعای فردی که انگشتر فیروزه به ‌دست دارد را اجابت می‌کند.همچنین روایت شده که امام علی (ع) چهار انگشتر در ‌دست داشته‌ اند که یکی از آن‌ها فیروزه بوده و ایشان این انگشتر را برای غلبه بر مشکلات به ‌دست میکرده ‌اند.

 

تشخیص اصل و تقلبی بودن انگشتر فیروزه

 

لازمه‌ ی بهره‌ مند شدن از مزایای انگشتر  این است که از فیروزه‌ ی اصل در ساخت انگشتر استفاده شود .

همچنین این فیروزه اصل باشد. تشخیص فیروزه اصل کار آسانی نیست و بهترین روش تشخیص فیروزه اصل از فیروزه تقلبی خرید انگشتر نقره فیروزه از یک فروشنده معتبر و قابل اعتماد است.متأسفانه در ‌حال‌ حاضر گاهی با تغییر رنگ بعضی از سنگ ‌ها یا تولید سنگ‌های سنتتیک، نگین ‌هایی ساخته می‌شوند که شباهت بسیاری به فیروزه اصل دارند.اغلب فیروزه های سنتتیک رنگی مصنوعی و بیش ‌از اندازه یک ‌دست دارند و همچنین سنگ‌ هایی مثل هولیت که بعد از رنگ شدن به ‌جای فیروزه در ساخت انگشتر فیروزه زنانه استفاده می‌شوند، اغلب با حلال دی متیل فرماید و حتی گاهی با استون تغییر رنگ میدهند.

برای تشخیص فیروزه اصل از فیروزه تقلبی، تنها کافیست به رنگ سنگ دقت شود.فیروزه اصل آبی رنگ و درخشنده است و این در حالیست که فیروزه تقلبی رنگی سبز مانند دارد و درخشان نیست.

شوینده ها و مواد شیمیایی، حرارت بالا و نور خورشید از جمله عواملی هستند که باعث مردن فیروزه می‌شوند.

البته فیروزه های تقلبی را با بعضی روش‌ها احیاء می‌کنند و در این بین تشخیص فیروزه های اصل از فیروزه های احیاء شده هم نیازمند تخصص و تجربه است.

بنابراین برای خرید این محصول اصل زنده بهتر است حتماً به یک فروشگاه جواهرت معتبر مراجعه شود.برخی فروشگاه ها تمامی انگشتر های فیروزه را با ضمانت اصل بودن سنگ فیروزه عرضه کرده‌ اند.

 

قیمت انگشتر فیروزه

 

قیمت انگشتر به عوامل مختلفی بستگی دارد.اندازه ی نگین فیروزه، نوع تراش نگین فیروزه، کیفیت نگین ، وزن رکاب و دست ساز یا غیر دست ‌ساز بودن رکاب، همه از عواملی هستند که بر قیمت انگشتر اثرگذار اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *