مقالات

آشنایی و تشخیص اصل بودن انگشتر زنانه یاقوت کبود

سنگ انگشتر زنانه یاقوت کبود

مواد تشکیل دهنده یاقوت آلومین خالص می باشد که ممکن است به مقدار کم با مواد دیگر شامل کروک و آهن آغشته شود. در لایه‌های آتشفشانی قدیمی هندوستان  و تبت پیدا می‌شود و دارای اقسام مختلف است که بهترین  و قیمتی ترین نوع آن، سنگ کبود است که در انگشتر زنانه یاقوت کبود استفاده می شود. ریشه نهایی این واژه از یونانی باستان huakinthos می باشد که یک بار از زبان عربی به صورت «یاقوت» و یک بار از زبان پارسی میانه به صورت «یاکَند» داخل زبان فارسی شده است.

 

یاقوت یکی از گوهر های قیمتی است که در صنعت و زیورآلات مانند انگشتر،گوشواره جواهر، گردنبند جواهر کاربرد دارد.یاقوت بعد از الماس سخت‌ ترین کانی‌ به حساب می آید و از خانواده کوراندوم است که از کانی های سنگ‌ های آذرین می باشد و از گونه آلومین (اکسید آلومینیوم) محسوب می‌شود که ممکن است دارای مقدار کمی نا خالصی از عنصر های همچون تیتانیوم، مس، منگزیوم، کروم و آهن باشد.وجود این نا خالصی ‌ها سبب ایجاد رنگ‌های متفاوت مانند آبی، زرد، سرخ، صورتی، نارنجی، و بنفش در کوراندوم می‌شود.کوراندوم هایی که رنگی به غیر از سرخ و صورتی داشته باشند یاقوت کبود نامیده می‌شوند و کوراندوم ‌های سرخ‌ رنگ و صورتی ، یاقوت سرخ شناخته می شوند.

تشخیص اصل بودن انگشتر زنانه یاقوت کبود

برخی از راه های تشخیص سنگ انگشتر یاقوت کبود زنانه اصل را باهم بررسی میکنیم:

۱-شفاف بودن سنگ می تواند مصنوعی بودن سنگ را نشان دهد:

تقریبا هیچ وقت نگین یاقوت کبود شفاف و جواهرات ارزانی در بازار پیدا نخواهید کرد! درصورتی که نگین انگشتر به شکل شیشه مانند شفاف بود احتمال آن را دارد که آن یاقوت مصنوعی باشد. در بازار یاقوت های مصنوعی که از شفافیت زیادی بهره می برد را به نام شمش، سنتتیک و یا روسی معرفی میکنند که هر سه مورد این سنگ ها مصنوعی بوده و ارزشی مادی زیادی ندارد و برای انگشتر زنانه مناسب نیستند.

۲- سنگ یاقوت کبود اصل معمولا دارای حباب نمی باشد:

سنگ قیمتی طبیعی معمولا نباید دارای حباب هوا و یا گاز باشد ولی درصورتی که یاقوت به وسیله پرکردن با شیشه بازسازی شده باشد، داخل آن حباب های بسیار ریز گاز (Gass Buble) به وجود خواهد آمد. حتما همیشه قبل از خرید از فروشنده این ضمانت را بگیرید که سنگ یاقوت اصل است و نکند یاقوت مصنوعی به شما فروخته شود چرا که قیمت یاقوت مصنوعی کمتر است. البته نا خالصی های طبیعی خود سنگ را نبایستی با حباب های گاز اشتباه بگیرید. گاهاً وجود حباب های گاز در سنگ اصلی نیز مشاهده می شود.

۳-اگر سنگ انگشتر یاقوت کبود زنانه اصل بسیار شفاف بود:

در بخش اول درمورد مصنوعی بودن یاقوت شفاف بحث کردیم، اما در بعضی مواقع، یاقوت های کبود به وسیله عمل دیفیوژن بسیار شفاف میشوند.بنابراین اگر یاقوت کبود خیلی شفاف بود، در خصوص دیفیوژن بودن از فروشنده سوال کنید. یاقوت دیفیوژن شده ارزش مادی کمتری خواهد داشت و شما از این طریق تا حد زیادی میتوانید سنگ  اصل را تشخیص دهید و از مضرات یاقوت کبود تقلبی در در امان باشید.

البته توصیه میشود برای تشخیص یاقوت کبود اصل حتما به یک کارشناس با تجربه مراجعه کنید و با اطمینان کامل جواهرات خود را خریداری کنید.

یاقوت کبود نمادی برای صلح

 

یاقوت کبود، دومین سنگ سخت است که بعد از الماس در این رده قرار می‌گیرد. این سنگ که خواص بسیاری دارد از دسته بهترین سنگ‌ ها برای انتقال انرژی به متولدین ماه شهریور محسوب می‌شود که در انگشترهای زنانه استفاده می شود.

این سنگ از آلومین خالص تشکیل شده است که با موادی مانند آهن و کروک نیز آغشته شده است. این سنگ را در لایه‌های آتشفشانی قدیم مانند هند و تبت میتوان یافت. یاقوت کبود دارای رنگ‌های مختلفی از قرمز، نارنجی و زرد تا آبی، نیلی و بنفش است.طیف رنگی قرمز در دسته یاقوت سرخ و طیف رنگی دوم در دسته یاقوت کبود قرار می‌گیرد. این سنگ نماد صلح، راست گویی، وفا داری، عدل الهی، شانس، عقل و خرد است.

 

به دنبال نشانه‌ های یاقوت واقعی باشید !

 

سعی کنید عیب و نقص های طبیعی سنگ را بیابید. برای نتیجه سریع و بهتر میتوانید از ذره ‌بین‌ های قوی مخصوص همین کار که بزرگ نمایی ۱۰ برابر دارند استفاده کنید.

یاقوت کبود طبیعی در ساختارش از ماده های ریز دیگری نیز تشکیل میشود. پس با ذره ‌بین به دنبال لکه و نقطه های کوچک روی سطح آن بگردید که میتواند بهترین نشانه برای تشخیص نوع اصل آن باشد.

 

دقت کنید که در مدلهای شبیه سازی شده در آزمایشگاه و همچنین در بعضی از یاقوت های کبود طبیعی این لکه و نقص ها وجود ندارند، اما اگر با آنها مواجه شدید، نشانه ‌ی اصل بودن آن است که در انگشتر زنانه استفاده می شود.

 

تست تنفس را انجام دهید !

یاقوت خود را برداشته و هنگام بازدم آن را جلوی دهان خود بگیرید تا بخار کند. سپس از همان لحظه مدت زمانی که بخار تشکیل می‌شود تا زمانی که محو می‌شود را حساب کنید. معمولا در سنگهای اصل تا ۱ یا ۲ ثانیه بخار محو می‌شوند در حالیکه سنگ های مصنوعی به مدت ۵ ثانیه بخار را روی خود نگه میدارد

گواهی یاقوت خود را دریافت کنید. کسانی که در زمینه سنگ‌ شناسی متخصص هستند این امکان را دارند که به کمک تجهیزات پیشرفته مانند ذره ‌بین ‌های مخصوص نوع سنگ را مشخص کنند. آنها پس از بررسی یافته‌ های خودشان را در قالب یک گواهی در اختیار شما میگذراند.

پیشنهاد میکنیم اگر انگشتر زنانه یاقوت کبود قدیمی از خاندان تان به شما ارث رسیده است با مراجعه به جواهر فروشی های معتبر گواهی آن را دریافت کنید تا هنگام فروش به راحتی با قیمت واقعی ‌اش معامله کنید.

 

سعی کنید روی آنها را خش بیندازید. اگر شما دو قطعه انگشتر زنانه یاقوت کبود دارید که میدانید یکی از انگشتر جواهر، اصل است، به کمک یاقوت کبود اصل تلاش کنید روی قطعه دیگری را بخراشید. همیشه سنگ هایی که استحکام یکسانی دارند نمیتوانند به دیگری آسیب برسانند. پس اگر خش ایجاد شد متوجه میشوید که آن جعلی بوده و یا از کیفیت پایینی برخوردار است. همچنین اگر هیچ تغییری رخ نداد یعنی هر دوی آنها یاقوت کبود اصل بوده‌اند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *