مقالات

خرید طلا  بهتر است یا خرید جواهر؟ {تفاوت طلا و جواهر}

تفاوت طلا و جواهر چیست

خرید طلا  بهتر است یا خرید جواهر؟

 

 تفاوت طلا با جواهر اين است که در کار ساخته شده از طلا هیچ گونه سنگ قيمتي بکار نرفته ولی در جواهرات سنگ ها ی گرانبها بر روی کار ساخته شده نصب می گردد که اين سنگ ها ممکن است اتمی يا اصل باشند به جواهرات که سنگ اتمی بکار رفته جواهرات اتمی و به جواهرات که سنگ اصل به کار رفته جواهرات اصل می گویند.

 

در واقع تفاوت طلا و جواهر فقط در استفاده از سنگ های قیمتی در ساخت جواهرات است. در واقع برای ساخت و طراحی یک قطعه جواهر، ابتدا پایه‌ ای با طلا برای آن ساخته می‌شود و سپس سنگ‌ های قیمتی بر روی آن قرار داده می‌شود. این سنگ ‌ها بنا به سلیقه طراح یا مشتری ممکن است شامل سنگ ‌هایی مثل انواع تراش های سنگ الماس مثل بازگت، برلیان یا مارکز باشد و یا شامل سنگ ‌هایی مثل زمرد، یاقوت، آمیتیست باشد.

 

در ساخت بسیاری از فروشگاه جواهرات نیز از سنگ ‌های اتمی و مصنوعی به ‌جای سنگ ‌های تراش الماس استفاده می‌شود که طبیعتاً قیمت و ارزش پایین ‌تری خواهند داشت که در ادامه به نحوه قیمت ‌گذاری تفاوت طلا و جواهر نیز خواهیم پرداخت.

آیا خرید جواهر به‌ صرفه است؟

 

پس دانستیم که فرق طلا و جواهر در استفاده از سنگ ‌های قیمتی در ساخت جواهرات است که باعث می‌شود جواهرات، قیمت بالاتری نسبت به طلا داشته باشند؛ اما آیا خرید جواهر به صرفه است؟ آیا با خرید جواهرات که قیمت بالاتری دارند، سود بیشتری عاید مشتری می‌شود؟ و به‌طورکلی خرید طلا بهتر است یا جواهر؟ با ما همراه باشید تا همه این نکات را به‌ طور دقیق و با جزئیات مورد بررسی قرار دهیم.

هنگامی ‌که شما قصد دارید یک قطعه طلا خریداری کنید، باید قیمت روز طلا را بعلاوه اجرت ساخت و سود فروشنده که در حدود ۷ الی ۸ درصد قیمت قطعه طلا می‌باشد را پرداخت نمایید. این نکته مشخص است که اجرت ساخت جواهرات بیشتر از اجرت ساخت طلا است زیرا در ساخت جواهرات، علاوه بر ساخت پایه طلا، زحمت زیادی بابت تراش سنگ ‌های قیمتی مثل الماس یا سایر سنگ‌ ها کشیده می‌شود؛ پس هر چقدر تعداد سنگ ها بیشتر باشد، اجرت ساخت جواهرات نیز بیشتر خواهد شد. علاوه بر اجرت ساخت، قیمت سنگ ‌های استفاده شده نیز به قیمت طلای بکار برده شده، اضافه خواهد شد. نکته دیگری که تفاوت طلا و جواهر را مشخص می‌کند و باید به آن توجه کنید، سود فروشنده است که میزان این سود در خرید جواهرات حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد قیمت محصول محاسبه می‌شود و به فاکتور اضافه می‌شود.

پس در خرید جواهرات، اجرت ساخت و سود فروشنده بیشتر از خرید طلا محاسبه می‌شود و هزینه اضافی بیشتری میبایست پرداخت نمایید. بسیاری از افراد با علم به این نکات به خاطر زیبایی و ارزش بالای جواهرات و سنگ ‌های استفاده شده در آن ها، اقدام به خرید جواهرات

می ‌کنند و در واقع به‌ عنوان سرمایه‌ گذاری کوتاه ‌مدت به جواهرات شان نگاه نمی ‌کنند و گاهی حتی ممکن است برخی جواهرات نسل به نسل در یک خانواده مورد استفاده قرار بگیرد و هر روز به ارزش و قدمت آن افزوده شود.

اما اگر قصد خرید جواهرات ارزان به‌ عنوان سرمایه‌ گذاری کوتاه ‌مدت را دارید و یا تمایل به خرید و فروش طلا و جواهرات و کسب سود در فواصل زمانی کوتاه را دارید، بهتر است از گزینه جواهرات چشم ‌پوشی کنید و با خرید فروش طلا یا سکه این سرمایه‌ گذاری را ادامه دهید. علاوه بر اینکه در هنگام خرید جواهرات با توجه ‌به عرف بازار می ‌بایست هزینه اضافی بیشتری را پرداخت کنید، در هنگام فروش نیز میزان زیادی از قیمت جواهرات شما کسر خواهد شد و این به نفع شما نخواهد بود. پس برای سرمایه‌ گذاری باید به تفاوت طلا و جواهر در کسر قیمت توجه داشته باشید.

 

در فروش طلا و جواهر به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

 

در هنگام فروش طلا و جواهرات  به طور کامل متوجه فرق طلا و جواهر در معاملات و سود و زیان ناشی از آن خواهید شد. اگر بخواهید طلای خود را بفروشید، قیمت روز طلا محاسبه خواهد شد و اجرت ساخت و سود فروشنده از آن کسر می‌شود و اگر بخواهید جواهرات خودتان را به فروش برسانید، قیمت روز طلا محاسبه‌ شده و اجرت ساخت و سود فروشنده از قیمت روز محصول کسر می‌شود که طبیعتاً میزان زیادی از قیمت جواهر از آن کم خواهد شد. پس فرق طلا و جواهر نیز در هنگام فروش نیز کاملاً مشهود است.

بهتر است در هنگام فروش جواهرات، فاکتور خرید را همراه داشته باشید زیرا طلا فروشی های معتبر ۱۵ تا ۲۰ درصد از قیمت فاکتور را در هنگام فروش کم میکنند اما درصورتی‌که فاکتور نداشته باشید، میزان کسر قیمت بیشتر خواهد شد و ضرر و زیان بیشتری در ای معامله نصیب شما خواهد شد. پس دقت کنید که همیشه فاکتور خرید طلا و جواهرات تان را با دقت نگهداری نمایید.

از دیگر نکاتی که بر روی قیمت طلا یا جواهر و اجرت آنها و تفاوت طلا و جواهر تأثیر میگذارد، نحوه ساخت آنهاست که طلا و جواهرات که دست ساز هستند، نسبت به محصولاتی که به‌صورت ماشینی و در تعداد بالا ساخته میشوند، اجرت بالاتری دارند که این اجرت در ساخت جواهرات بیشتر از طلا محاسبه می‌شود.

 

بهترین راه جلوگیری از ضرر و زیان در خرید و فروش طلا، مراجعه به فروشگاه‌ های معتبر است

 

همواره دقت و هوش  داشته باشید که طلا یا جواهرات خود را از طلا فروشی و سایت ‌های معتبر خریداری نمایید و حتماً در هنگام خرید فاکتور معتبر از فروشنده دریافت کنید. بهتر است از خط و خش و سلامت قسمت قفل گوشواره یا دست بند و گردنبند به دست دوم و نو بودن طلا و جواهرات که خریداری میکنید توجه کنید تا طلا یا جواهر دست دوم به ‌جای نو به شما فروخته نشود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *