مقالات

آیا خرید جواهرات در محرم خوب است ؟

 

خرید جواهرات در محرم اشکالی ندارد !

ماه محرم به اعتقاد مسلمانان از جمله ماه ‌های حرام است نام این ماه پیش از اسلام در دوران جاهلیت موتمر بوده است و در زمان جاهلیت محرم نامی بوده است که به ماه صفر گفته میشد . محرم نخستین ماه از ماه‌ های دوازده ‌گانه قمری و یکی از ماه ‌های حرام است که در دوران جاهلیت و نیز در اسلام جنگ در آن تحریم شده بود خرید جواهرات در محرم و ماه مبارک رمضان گناه ندارد.

ولی بهتر است که در ماه محرم و ماه رمضان از خرید طلا و خانه و هر چیز دیگری چشم پوشی کرد بخاطر اینکه در ماه محرم همه مسلمانان و شیعیان به عزاداری مشغولند و تمام شهر و حتی دلهای مسلمانان ماتم و غم و اندوه دارد.

 

محرم و صفر ماه اندوه و شهادت سالار شهیدان اباء عبدالله الحسین است و یاران با وفا ی ایشان .

انجام هرگونه کار دنیایی که سود و بهره مادی داشته باشد در ماه محرم مذموم و مکروه شده است.

خریدن طلا معمولا برای سرمایه گذاری و کسب سود است.

بهتر است این گونه امور به تعویق بیفتد.

ماه محرم یکی از ماه های پر محنت و اندوه برای شیعیان به جهت وقایع تلخ برای اهل بیت است به همین دلیل در این ماه هر گونه کار دنیوی مذموم است .

در مورد روز های خوش يمن هر ماه بايد گفت: از امام صادق(ع) نقل شده است كه در روز های يكم، دوم، ششم، هفتم، نهم، چهاردهم، هجدهم، نوزدهم، بیستم،‌ بیست و دوم، بیست و سوم، بیست و هفتم، بیست و هشتم و بیست و نهم هر ماه قمری، آغاز هر كاری مبارک است .

پس خرید جواهرات در محرم و خرید و فروش در ماه صفر اشکال ندارد و در برکت پول آن بين ماه صفر و ماه های دیگر سال فرق نمیباشد.

تنها روزی كه در بعضی از روایات خرید و فروش بی برکت دانسته شده است، روز عاشورا است .

آن هم نه به اين معنا كه خرید و فروش حرام شده باشد؛ بلکه اگر کسی در روز عاشورا چیزی پس انداز كند برکت در آن نخواهد بود.

اما در غير از روز عاشورا در تمام ماه ها و روزهای سال خرید و فروش اشکال ندارد و فرقی  بين ماه صفر و غير صفر نمیباشد.

نکاتی كه بیان شد، صرفاً برای رعایت فضیلت بيشتر بود كه رعایت آن دارای نكات مثبت است . اما اگر به خاطر مشکلاتی نمیتوانید اين مسائل را رعایت كنيد، به خودتان سخت نگيريد و با دادن صدقه مشکلات احتمالی را دفع كنيد تا مبادا دچار وسواس شوید.

 

 فرق طلا با جواهرات چیست؟

 

فرق طلا با جواهرات این است که در کار ساخته شده از طلا هیچ گونه سنگ قیمتی بکار نرفته ولی در جواهرات سنگ های گرانبها بر روی کار ساخته شده نصب می گردد .

که این سنگ ها ممکن است اتمی و یا اصل باشند به جواهراتی که سنگ اتمی بکار رفته جواهرات اتمی و به جواهراتی که سنگ اصل بکار رفته جواهرات اصل می گویند .

 

 

 

نوع خرید و فروش جواهرات با طلا فرق می کند.

 

1- فروش طلا = قیمت روز هر گرم طلا + اجرت ساخت + سود فروشنده ( 7یا8% )

2- فروش جواهرات = قیمت روز هر گرم طلا + اجرت شامل ( ارزش سنگهای به کار رفته / اجرت ساخت پایه جواهر / مخارج و سایر هزینه ها ) + سود فروشنده ( 15 % الی 20% )

همچنان که نحوه خرید طلا با جواهر فرق می کند شرایط فروش آنها توسط مصرف کننده نیز باهم فرق دارند .

در کار ساخته شده از طلا اجرت ساخت و سود فروشنده کسر و به نرخ روز خریداری می گردد ولی نحوه فروش جواهرات که تاکید و سفارش می کنم در حفظ فاکتور خرید آن دقت و اهتمام لازم را به عمل آورید .

از روی فاکتور بدین صورت می باشد که سود فروشنده (15% الی20%) کسر و ترقی و یا تنزل از قیمت روز درج شده در فاکتور را محاسبه و بهاء آن را به صاحبش پرداخت می کنند.

 

 

راهنمای خرید و فروش جواهرات و طلا

 

 

دسته اول آن هایی هستند که علاقه زیادی به تزئینات ظاهری شان دارند و این اقلام جزو اقلام ضروری زندگی روزمره، مهمانی ها و جشن های شان به حساب می آید.

دسته دوم را آن هایی تشکیل می دهند که خرید جواهرات ارزشمند را بهترین و مطمئن ترین پس انداز می دانند.

سومین دسته هم تلفیقی از ۲گروه را تشکیل می دهند.

بی شک شما هم جزو یکی از این ۳ گروه هستید که خواندن این مقاله را به دلیل علاقه مندی به طلا و جواهرات و آشنایی بیشتر با خرید و فروش جواهرات و طلا انتخاب کرده اید.

اگر دوست دارید همیشه در یک جمع بدرخشید، یک سرمایه گذاری مطمئن را تجربه کنید و از همه مهم تر سرمایه تان هر روز بیشتر شود نکات مندرج در این مقاله بهترین راهنما برای یک انتخاب مناسب برای خرید جواهرات در محرم خواهد بود.

 

 

نکته : طلایی که طلایی نیست !

 

درست است که نخستین تصویری که از طلا به ذهن مان می رسد زرد یا سفید است اما در واقع طلا با یک سری فرایند های شیمیایی و ترکیب با سایر فلز ها و عملیات آب کاری در هر رنگی (قرمز، مشکی، زرد، صورتی، سبز و… ) می تواند باشد.

برای مثال طلای قرمز از ترکیب آلیاژ مس، طلای سفید از ترکیب پلادیوم یا نقره به دست می آید و از ایندیم برای آبی کردن طلا استفاده می شود.

در واقع تنوع رنگی زیاد طلا غیر از طرح و مدل یکی از راهکارهای رونق بخشیدن به این صنعت شده است.

بعضی از فروشندگان طلای سفید را هنگام فروش گران تر می فروشند اما ارزان تر از طلای زرد میخرند .

و این موضوع شامل خرید جواهرات در محرم نیز میشود .

هرچند طلای زرد موقع آب کردن مرغوب تر است اما این اختلاف بسیار ناچیز است و باید بدانید که چنین قانونی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *