مقالات

چگونه جواهرات اصل را تشخیص دهیم ؟

چگونه جواهرات اصل را تشخیص دهیم؟ در این مقاله قصد داریم به آشنایی با طلا و جواهرات اصل و انواع آن بپردازیم. اگر تشخیص زیور آلات اصل از تقلبی برای شما هم یک دغدغه ذهنی می باشد ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید تا شما را با روش تشخیص, ویژگی ها, نحوه قیمت گذاری و خرید آن ها آشنا کنیم.

استفاده از زیور آلات و اقلام زینتی از دیرباز تا به اکنون رایج بوده است. نحوه طراحی و مدل آلات زینتی از گذشته دستخوش تغییرات بسیار شده تا به طراحی های مدرن و امروزی رسیده. در حال حاظر تنوع طراحی ها به قدری فراوان است که سلیقه همه افراد و حتی سخت پسندان به راحتی پوشش داده می شود. بسیاری از مردم علاقه دارند سنگ های زینتی مثل الماس, یاقوت, زمرد, زبرجد, فیروزه و … روی سرویس طلا یا نقره کار شود. گوهرهای قیمتی درخشش و نمای طلا را چند برابر می کنند به طوری که امروزه به همراه داشتن جواهرات گران بها به عنوان یکی از راه های خودنمایی و اظهار لاکچری بودن باب شده است.

دامنه تنوع طلا و جواهر بسیار گسترده است و بر اساس نوع فلز, نوع و جنس سنگ و …. دسته بندی می شوند و شامل انگشتر تک, حلقه و پشت حلقه, دستبند, گردنبند, گوشواره و نیز ست یا نیم ست ها هستند. چند نمونه از آن ها عبارت اند از:

  • انگشتر طلا تک نگین الماس تراش برلیان
  • نیم ست گوشواره و گردنبند طلا با نگین یاقوت کبود دور برلیان
  • نیم ست انگشتر و دستبند نقره طرح قلب دخترانه
  • نیم ست گردنبند و دستبند تیتانیوم طرح بی نهایت دخترانه
  • انگشتر نقره با نگین یاقوت و برلیان مردانه
  • سرویس طلا سفید زمرد نشان زنانه
  • دستبند النگویی طلا طرح تیفانی
  • حلقه ازدواج ست طلا زرد با نگین برلیان زنانه و مردانه
  • انگشتر طلا سفید نشان عروس با نگین الماس تراش برلیان و مارکیز.

راهنمای جامع چگونه جواهرات اصل را تشخیص دهیم

متاسفانه به علت پرطرفدارو گرانبها بودن طلا و جواهرات, عده ای سودجو با پا نهادن در این حوزه اقدام به سواستفاده از افراد بی اطلاع می کنند. به همین منظور ما راهنمای جامع تشخیص جواهرات اصل از بدل را در ادامه بیان می کنیم.

مواد سازنده

جواهرات تقلبی از مواد مشابه اصل ساخته می شوند. گاه برخی از طلا سازان, طلای عیار پایین که از نظر ظاهری بسیار شبیه به طلا می باشد را با روکش طلا می پوشانند و با قیمتی برابر با ارزش واقعی طلای اصل به بازار وارد می کنند. قطعا این جواهرات بدل پس از مدت کوتاهی در اثر تماس مستقیم با پوست رو به تیرگی و کدر شدن می روند.

استحکام و طرز کار

در زمان خرید طلا حتما به طرز کار آن دقت کنید. باید مطمئن شوید که زیور آلات مدنظر از لحاظ مقاومت دارای توان بالا و در مقابل سایش های طبیعی مستحکم باشد. حواس تان به چنگک نگین ها و قفل زنجیر باشد, قفل و بست ها را چند بار چک کنید تا مطمئن شوید هیچ گیری ندارند.

حک و نشانه گذاری

حتما شما هم تا به حال علامت های حک شده روی طلا و جواهر را دیده اید. این ها نشان گر عیار و خلوص طلای به کار رفته می باشند و بیانگر اصل بودن آن است.

آهن ربا

طلا و نقره اصل هرگز خاصیت مغناطیسی از خود نشان نمی دهند. اگر آهن ربا را در کنار قطعه طلا یا نقره قرار دادید و آن ها را به خود جذب کرد به اصل بودن شان شک کنید. البته لازم است ذکر کنیم که برخی از فلزات متفرقه به مقدار فراوانی با طلای اصل آبکاری و روکش می شوند به حدی که فلز زیرین آن قابل تشخیص نمی باشد در نتیجه آهن ربا توانایی جذب فلز زیر را از سطح ضخیم آبکاری شده ندارد.

امکان ارجاع جواهر

فروشندگانی که جواهرات اصل می فروشند امکان مرجوع کردن طلای خریداری شده را برای مشتریان فراهم می کنند و از این طریق اصل بودن محصولات خود را نشان می دهند.

تشخیص شناسنامه جواهرات اصل از تقلبی

در بحث چگونه جواهرات اصل را تشخیص دهیم؟ تنها تشخیص جواهرات و طلا اهمیت ندارد، بلکه معتبر بودن فاکتور یا شناسنامه آن نیز مهم است. گرچه شناسنامه های جواهرات معمولا برای سنگ ها و گوهرهای گران بها صادر می شوند اما مشتریان می توانند برای هر قطعه طلا و جواهر خریداری شده شناسنامه آن را از فروشنده درخواست کنند. قابل ذکر است که برای دریافت شناسنامه های بین المللی باید مبلغی براساس کیفیت و ارزش جواهر پرداخت شود.

میزان اهمیت شناسنامه سنگ های قیمتی خریداری شده بر کسی پوشیده نیست. متاسفانه هر روزه تعدادی مشتری قربانی شناسنامه های جعل شده می شوند و از نظر مالی خسارت بسیار می بینند. بنابراین در اصل بودن شناسنامه ها باید دقت بسیار داشت. چند تا از مهم ترین نکات تشخیص شناسنامه جواهرات اصل از بدل را در ذیل توضیح داده ایم, با توجه کافی آن ها را مطالعه کنید.

  • در شناسنامه ها باید حتما عکس جواهر و محصول خریداری شده وجود داشته باشد.
  • رنگ جواهر و سنگ زینتی کار شده روی آن ذکر شده باشد.
  • وزن جواهر نوشته شده باشد.
  • جنس سنگ قیمتی به کار رفته بیان شده باشد.
  • نوع تراش سنگ, پاکی و خلوص آن نیز ذکر شده باشد.
  • نام و نام خانودگی و نیز امضای مرکز صادر کننده شناسنامه لحاظ شده باشد.
  • مهر آن حتما برجسته باشد تا امکان تقلب و جعل آن وجود نداشته باشد.

شرکت های مطرحی در دنیا وجود دارند که در زمینه شناسایی و نیز صدور شناسنامه جواهرات و سنگ های قیمتی فعالیت دارند که با نام های مختصر GIA ,AGS, EGL, HRD, IGI معروف اند. در بین این مراکز دو شرکت GIA و HRD برندهای معتبرتری هستند که اولی در آمریکا و دومی در بلژیک واقع هستند.

پیش از صدور شناسنامه های دیجیتالی براساس استانداردهای بین المللی, جواهر و سنگ های قیمتی در انستیتو های گوهر شناسی توسط متخصصان با کمک دستگاه های بسیار پیشرفته آزمایش می شوند. این شناسنامه ها دارای تصاویر درج شده و کد رهگیری در سامانه می باشد.

نکات مهم در خرید طلا و جواهرات اصل

حتما می دانید که نوع خرید و فروش طلا با جواهرات متفاوت است. جواهرات در واقع به سنگ های زینتی و گران بها گفته می شود که روی طلا یا نقره کار می شوند. برای آشنایی بیش تر به بررسی نکات مهم خرید طلا و جواهرات و نیز تفاوت در فروش این دو خواهیم پرداخت.

• قیمت خرید طلا:

  • قیمت به روز طلا بر اساس گرم
  • اجرت ساخت
  • سود فروشنده در حدود ۷ الی ۸ درصد متغیر

• قیمت خرید جواهرات:

  • قیمت به روز طلا بر وزن گرم
  • سود فروشنده ۱۵ تا ۲۰ درصد متغیر
  • اجرت ( اجرت ساخت پایه و رکاب جواهر, ارزش سنگ زینتی به کار رفته,مخراجی و … )

متاسفانه عده ای از فروشندگان تغییراتی در این فرمول ها و میزان درصد سود خود ایجاد می کنند و از این طریق سود کلانی به جیب می زنند. یک نکته مهم قابل ذکر دیگر در خصوص خرید طلای اصل این است که در کشور ایران از طلا ۱۸ عیار استفاده می شود.

طلای ۲۰ تا ۲۴ عیار در کشورهای عربی و طلای ۱۴ عیار در کشورهای اروپایی کاربرد دارد. بنابراین اگر فروشنده ای اظهار داشت که طلای ۲۴ عیار عرضه می کند به گفته اش اعتماد نکنید. تنها طلای ۲۴ عیار خالص شمش طلا است که نرمی آن به قدری است که نمی تواند به تنهایی برای ساخت زیورآلات مورد استفاده قرار بگیرد.

حتما شما هم طبق مطالب ذکر شده پی به اهمیت انتخاب فروشگاه جواهرات معتبر و قابل اعتماد برده اید. یکی از برترین و معروف ترین سایت های خرید طلا, سایت فروشگاهی طلا و جواهرات یونیک است که تمامی محصولات خود را با کیفیت مثال زدنی و قیمتی مناسب عرضه می کند. یکی از مزیت های مهم این فروشگاه فراهم بودن امکان خرید اینترنتی برای افرادی که قابلیت دسترسی حضوری ندارند, می باشد. ارائه شناسنامه سنگ های قیمتی, فاکتور رسمی و ضمانت نامه از دیگر مزایای آن می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *