مقالات

مروارید و موارد استفاده از آن در طلا و جواهرات

حتما اکثر شماها شنیدید که میگن مروارید در گران است یا اشک ونوس است. گاهی هم می گن دریتیم یا دردانه. بعضیا هم میگن مروارید اشک فرشته هاست.

اما لازمه بدونید که تعریف این در، چیزی فراتر از این هاست. مروارید، گوهری زیباست که درخشندگی و تلولو خاصی داره و جنسش سخت و سفته. در شکل های ست مروارید و نیم ست مروارید جهت استفاده به عنوان زیورآلات و استفاده در طلا و جواهرات ساخته می شه و در جشن ها و مهمانی های کوچک و بزرگ کاربرد زیادی داره.

مروارید در شکل های کروی، گلابی، دکمه و سایر اشکال دیگر که حالت نامنظمی دارن ساخته می شه.

فرمول شیمیایی ساخت مروارید کلسیم کربناته و ماده آلی کونچیولینه. و واحد سنجشش گرین هست. در رنگ های متفاوتی ساخته می شه، اما رنگ سفیدش غالباً مدنظر مشتریاست.

پرورش مروارید و صید مروارید قدمتی دیرینه داره و بیشتر در دوره هخامنشیان صید می شده. و در خلیج فارس هم به میزان چشم گیری به فروش می رسه. بر همین اساس این گوهر رو به اندازه نفت مهم و گران بها می دونن.

مراحل ساخت مروارید

حتما پیش اومده که با خودتون فکر کنید که مروارید طی چه مراحلی و چطوری ساخته می شه؟ با ما همراه باشین تا توضیح مختصری در رابطه با مراحل ساخت مروارید داشته باشیم.

 صدف جانوریه که توی آب های شور یا آب های شیرین دریا زندگی می کنه.

جالبه بدونید که گاهی یه ذره شن، نوزاد کرم یا این که یه جسم وارد صدف می شه. چون صدف بدنش به صورت دوکفه ایه، بنابراین این شیء خارجی که خودشو بین بدن و جبه این جانور جا می کنه، به وسیله صدف در اطرافش موادی به نام ناکر از جنس کربنات کلسیم یا آهک و معروف به مادر مروارید، ترشح می شه.

بعد از گذشت مدتی، این ماده حالت متبلوری رو به خودش می گیره و در نهایت مروارید زیبا و درخشان تشکیل می شه.

ویژگی های مروارید

مرواریدها علاوه بر زیبایی و جذابیت، دارای ویژگی های منحصربه فردی هستند. یکی از ویژگی های مروارید برخورداری از خاصیت درمانیشه. تو طب سنتی اعتقاد دارن که سردرد، سنگ کلیه، بواسیر، استفراغ، بوی بد دهان، تیروئید، مشکلات گوارشی مثانه، جنون و… رو درمان می کنه.

همین طور بر اساس اعتقاد قدیمیان، پودر مروارید هم خیلی مهمه و اثرات سودبخشی داره. به عنوان مثال: از پودرش معجون عشق می ساختن.

یا اینکه باهاش هورمون رشد رو تحریک می کردن. سموم بدن رو از بین می بردن. همچنین پودر مروارید لکه هایی که بر اثر آفتاب روی پوست ایجاد می شدن رو درمان می کنه و سلامت بدن رو تضمین می کنه.

بعضیا می گن که از آینده ای که ممکنه ناگوار باشه خبر میده و بشر رو از بدبختی نجات میده.

انگشتر جواهر

معرفی رنگ های متنوع مروارید

این گوهر جذاب، از رنگ های گوناگونی تشکیل شده که باعث می شن زیبایی و جذابیتش دوچندان بشه. همه ما مرواریدها رو بیشتر با رنگ سفید می شناسیم که خیلی هم طرفداراش زیاد هستن و تو عروسی، جشن و مهمانی ها کاربرد زیادی داره.

و دیگه این که عروس خانم ها خواهان سرسخت مروارید سفید هستن، به طوری که اون رو به عنوان زیورآلات به شکل: گردنبند، انگشتر جواهر، گوشواره، دستبند و حتی روی لباس عروس استفاده می کنن.

ولی با همه این تواصیف، بهتره که رنگ های دیگه این سنگ زیبا رو بشناسیم و با کاربردشون آشنا بشیم و از کاربردشون غافل نمونیم. چون مروارید در همه رنگ ها زیبایی خاصی داره.

رنگ های متنوع مروارید رو میشه اینجوری نام برد
رنگ سفید

به عنوان شاه رنگ های مروارید شناخته می شه، قیمتش با بقیه متفاوته، مروارید سفید رنگ رو سمبل پاکی می دونن.

رنگ سیاه

رنگ مروارید سیاه به صورت طبیعی ساخته می شه. صدف مروارید ساز تاهیتی یا صدف لب سفید، تشکیل دهنده مروارید سیاه هستن. که این رنگ به عنوان دومین رنگ محبوب شناخته شده.

صورتی و گلناری

دست بشر در این رنگ ها هیچ نقشی ندارد و روند تولید آن ها کاملا طبیعیه.

طلائی

صدف مروارید ساز اقیانوس آرام جنوبی و صدف مروارید ساز لب سفید، سازنده مروارید طلائی رنگ هستند.

شکلاتی

مروارید های تشکیل دهنده این رنگ: مرواریدهای تاهیتی و مرواریدهای آب شیرین هستن. جالبه بدونید که این رنگ به شیوه مصنوعی ساخته میشه.

برای خرید مروارید به چه نکاتی باید توجه کنیم

برای این که از خرید مروارید اصل، احساس رضایت داشته باشیم، یه سری نکات هست که باید به اونها توجه کنیم.

این موارد شامل:

توجه به مدل مروارید

یعنی این که مشتری اول باید تعیین کنه که کدوم یک از چهار مدل مروارید ( سفید طلائی، تاهیتی، ژاپنی آکویا، آب های تازه چینی ) رو قصد داره تهیه کنه.

اندازه مروارید

در این مورد باید سایز مرواریدتون رو مشخص کنید و هنگام خرید توجه داشته باشید که مرواریدی که بزرگتره، قیمتش هم بیشتره.

اندازه گردنبند مروارید

گردنبندی که انتخاب می کنید باید اندازش با مدل و یقه لباستون هماهنگ باشه. در این مورد، گردنبند بلندی ملکه رو بهتون پیشنهاد می کنیم، چون هم محبوبه و هم سایز نرمال ۱۸ اینچی داره.

مقدار پولی که داریم

خرید مروارید به بودجه و پولی که دارید بستگی داره. یعنی اگه میخوایین یک مروارید با قیمت مناسب بخرید، سایز کوچک ترش رو انتخاب کنید.

اطلاع و آشنایی با فاکتورهای خرید مروارید

جهت تهیه مروارید، بهتره که با فاکتورهایی مثله: تقارن ظاهری، درخشش، کیفیت سطح، محل صیدشون، اندازه و رنگشون آشنا باشین.

قیمت مروارید

چنانچه قصد خرید مروارید رو داشته باشین، باید به نکات مهمی توجه کنید. زیرا مروارید ها بر اساس قیمت، رنگ و اندازه با هم تفاوت دارند. هم چنین جهت خرید مروارید باید حتما از اصل بودن اون مطمئن بشین.

هر چند که این تشخیص خیلی سخته، ولی برای اطمینان و رضایت از محصولتون، رعایت این نکات اهمیت زیادی داره.

مورد بعدی که هنگام خرید این در گران بها باید بهش توجه بشه، اینه که بایستی بدونید چنانچه مروارید سفید رو تغییر بدن یا رنگشو عوض کنن، از ارزشش کاسته می شه. بنابراین رنگ سفیدش خیلی باارزش و قیمتیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *