مقالات

اهمیت کاربرد جواهرات در زندگی

شاید شما فکر کنین که جواهرات، فلزهایی تزئینی هستن که صرفا به خاطر زیبایی بخشیدن به فرد استفاده می شن. اما باید به شما بگم که این فلزهای گرانبها، کاربردی فراتر از اینها دارن.

کاربرد جواهرات در زمینه های: پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، شیشه سازی، لیزر، صنایع فضایی و صنایع غذایی، الکترونیک وجود داره.

این گوهر های با ارزش، در دو زمینه دیگه ای هم کاربرد دارن که مطمئنا شما بیشتر با اونا آشنایی دارین و اغلب طلا رو به همین خاطر می خرین.

پس بهتره که این دو مورد رو بهتون معرفی کنم: یکیشون جواهرات و زیورآلاته و اون یکی، کاربرد دیگه ای هست که به عنوان پشتوانه مالی شناخته می شه.

همچنین طلا در صنعت های دیگه ای مانند: خودرو سازی، عکاسی و هواپیمایی هم کاربردهایی داره.

ناگفته نمونه که طلا و جواهرات می تونن طی مکانیسمی هوای آلوده رو به هوای پاک تبدیل کنن. دود سیگار، دودهایی که از آتش سوزی و بخاری ها متصاعد میشه یا دودهای مضری که از سوختن بنزین، گاز، و گازوئیل ایجاد میشه، همه باعث ایجاد آلودگی و هوای مضر و ناپاک میشه.

طلا با تبدیل کردن مواد آلاینده حاصل از احتراق و معلق در هوا مانند: مونواکسید و نیتریک اکسید به گازهای بی خطر، در محافظت از سلامتی بشر تاثیر بسزایی داره.

بررسی کاربردهای جواهرات

در این مطلب میخوایم به بررسی کاربردهای جواهرات بپردازیم .

رتبه بندی کاربردهای طلا و جواهرات بر اساس اهمیت در اقتصاد و جامعه؛

جواهرات و زیور آلات

بیشترین کاربرد را در صنعت طلاسازی داره. و مردم را به خاطر زیبایی رنگ، ماهیت درجه یک، قدرت مقاومت در مقابل تیره شدن و مفتول شدن و … به سمت خودش جذب می کنه.

الکترونیک

طلا در صنعت الکترونیک، نسبت به سایر فلزهای دیگه برتری داره. چون تنها عنصریه که می تونه از وسایل الکترونیکی در برابر زنگ زدگی و سایر آسیبها جلوگیری کنه.

دندانپزشکی

از زمان گذشته تا کنون، طلا پرکاربرد ترین فلز در دندانپزشکی ها بوده. برای ارتودنسی و پرکردن دندان ها از اون استفاده می کردن. با این که گرونه ولی ویژگیهای منحصربه فردی داره.

پزشکی

طلا در پزشکی، کاربردهای زیادی داره و تونسته در درمان بیماری هایی مثله سرطان ها از جمله سرطان مربوط به زنان، سکته های قلبی و… مفید باشه. همینطور در تشخیص ایدز، مالاریا و سایر امراض دیگه مثمر ثمر واقع بشه.

صنایع فضایی

طلا در صنایع فضایی هم مورد استفاده قرار می گیره. مثلا توی ساختن کلاه فضانوردان و بعضی از وسایل مربوط به فضا نوردی و حتی در روان ساختن وسایل مکانیکی کاربرد داره.

صنایع غذایی

طلا در صنایع غذایی به بعضی از نوشیدنیها اضافه میشه، مثه یه نوشیدنی سنتی معروف در آلمان و یا نوشیدنی گران قیمت کوکتل در آمریکا

داروسازی

اثری از طلا در این صنعت نیز دیده میشه. از نانو ذراتش برای درمان سل، ایدز، رماتیسم و دردهای مفصلی استفاده میشه.

شیشه سازی

برای ساختن شیشه، ایجاد رنگدانه در شیشه ها، رو کش پنجره های خلبان و اکرلیک و…‌ بکار میره.

لیزر

طلا در لیزر کردن زخمهای سرطانی، زخم های حاصله از جنگ، جراحی اورژانسی و لیزر چشم و مغز نقش بسزایی داره.

پشتوانه پولی

طلا همیشه بعنوان پشتوانه و پس اندازی معتبر، در بین مردم محبوبیت داشته.

بطوریکه سالهای گذشته بانکها از مردم طلا می گرفتن و رسیدهایی معتبری رو بهشون میدادن که خیلی براشون ارزشمند بوده.

کاربرد جواهرات در وسایل نقلیه

همان طوری که استفاده از جواهرات در ساخت زیورآلاتی مانند سرویس جواهرات دیده میشه، کاربرد جواهرات در خودروسازی نیز به وضوح دیده میشه.

معرفی وسایل حمل و نقلی که جواهرات در ساخت اونها به کار رفته:

اتومبیل ها

برای این نوع وسایل نقلیه، کیسه های هوا با کاربرد طلا ساختن که به صورت محافظتی عمل میکنه و جلوی آسیب های احتمالی بر اثر تصادف رومی گیره و به این شکل از جان سرنشین اتومبیل محافظت میکنه.

جالبه بدونید که سپربلا بودن کیسه پیشرفته هوا، وابسته به حسگر لمسی جلوی ماشین می باشد.

که در ساختش طلا به کار رفته، و با احساس خطر کیسه هوا را فعال می کند.

هواپیماها

در قسمت پنجره هواپیما و در موتورش هم طلا استفاده شده.

طلای کاربردی در روکش پنجره هواپیما و کابین خلبان ها، باعث میشه قطره های برف و یخ، پاک بشن و دید خلبان باز بشه.

و در رابطه با موتور هم، برای اینکه از احتراقش جلوگیری بشه، توی آلیاژهاش طلا استفاده میشه.

سرویس طلا

اهمیت کاربردی طلا و جواهرات در گذشته

اهمیت کاربردی طلا و جواهرات در گذشته خیلی زیاد بوده. بارزترین و مهم ترین مورد کاربردیش برای خانواده های سلطنتی بوده که جواهر رو روی تاج سلطنتی طراحی می کردن.

همه ما تو فیلم های قدیمی دیدیم که از سر و صورت و لباس پادشاهان و خانواده هاشون و حتی قبایل ثروتمند، طلا و جواهر آویزون شده.

بنابراین زیورآلات براشون مهم بوده.

بطوری که از این گوهرهای قیمتی و ارزشمند، برای طلسم، دفع شیاطین، درمان بیماری های صعب العلاج و شفای بیماران، ایجاد خوشبختی، جلوگیری از گم شدن دریا نوردان در دریا و… استفاده می کردن.

در حقیقت سنگ های قیمتی جز عقاید و فرهنگ مردمان گذشته بوده.

اهمیت کاربرد جواهرات در زندگی مردم

از سال های گذشته تا به امروز، اهمیت کاربرد جواهرات در زندگی مردم به وضوح دیده میشه.

در تمام قرن ها، انسان ها جهت این که زیبا دیده بشن از تمام وسایلی که دم دستشون بوده استفاده می کردن.

مثلاً خیلی سال قبل، مردم خصوصاً مردها از شاخ و برگ درخت ها برای خودشون زیورآلاتی شبیه گردنبند یا دستبند درس می کردن و به خودشون آویزان می کردن.

یا اینکه در قرن های وسطی، برای اینکه جواهری مثه گردنبند رو درس کنن، سنگ ها رو صیقل می دادن و با سوراخ کردنشون این زیور زیبا رو می ساختن.

در قرن چهاردهم، هم که با پیدا کردن طلا در زیر دریاها، گردنبند و سنجاق لباس و… ساخته شد.

امروزه هم که جواهرات و سرویس جواهرات جزء لاینفک زندگی شده، به طوری که مثلا برای دعوت شدن به یک مهمانی، جشن یا حتی مجالس ختم، استفاده از زیورآلات حتمیه.

با این تواصیف، به جرات میشه گفت که طلا و جواهر نقش مهمی رو در زندگی مردم بازی می کنه و خیلی هم محبوبه. چه بسا که زیبایی و زیبا بودن حق هر انسانی هست و آدمی همیشه در تلاش بوده تا در ایجاد و حفظ این زیبایی کوشا باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *